post

Na het succes van race 1, alle vier de rijders op het podium, beloofde ook race 2 weer een mooie te worden. Met de ervaring van race 1, wat kleine verbeteringen aan de auto en het nodige vertrouwen, stond iedereen te popelen om weer naar Zandvoort te gaan.

Zoals bij de eerste race bleek, was het heel wat anders om met vier auto’s aan de start te staan i.p.v. een zoals de jaren ervoor. Ook hier hadden we het nodige opgestoken en aangepast. Nadat alle spullen waren uitgestald begonnen we met een teamoverleg. Hans had alle taken op een rij gezet en iedereen verantwoordelijk gemaakt voor een taak. Met de nodige uitleg was iedereen dus goed voorbereid op de situaties die zouden kunnen voorvallen. De laatste controles werden gedaan voor de auto’s. Met de coureurs werden nog een aantal zaken doorgesproken zoals de juiste bandenspanning en hoeveelheid brandstof. Daarna maakte ze zich op voor de eerste training.

Voor deze dag was ons team aangevuld met extra hulp. Bowen en Ian hielpen mee in diverse ondersteunende taken en Rens was er als fotograaf. Ook Jordy Morsch van MotorsportMedia was aanwezig om de nodige foto’s te schieten.

Vrije training:

Tijdens de eerste rondjes van de training bleek dat Johan direct lekker in zijn auto zat. Al snel reed hij rondetijden van in de 2.14.9 en was daarmee al sneller dan de vorige racedag. Helemaal blij dus. Later bleek dat hij van de vier rijders de snelste was. Sander volgde op 0.8 sec en Marc was ook erg tevreden maar zat daar weer 0.6 sec. achter. Bart sloot de rij, was wel redelijk tevreden maar kon het tempo van de andere niet volgen. Later bleek dat de achteras van Bart niet helemaal top was. Ondanks dat de achteras van nieuwe lagers was voorzien, zat hier veel speling op. Natuurlijk was hier voor n niks meer aan te doen, dus gas op die plank en zien waar het schip strand. Met een 2.18.6 en een 28e plaats zou het een lange dag worden….

Kwalificatie:

Voor Marc verliep de kwalificatie naar wens, waar hij bij de training nog een 2.16.0 liet noteren zette hij een nu 2.14.3 neer. Een hele verbetering en dus reden genoeg voor een tevreden gevoel. Ook Sander was erg tevreden, ook hij had een behoorlijk snellere tijd weten te rijden in tijdens de kwalificatie. Met een 2.14.5 was hij 1.2 seconde sneller dan in de training. Ook Bat wist zijn tijd erg te verbeteren. Van een 2.18 kwam hij nu uit op 2.15.8 helaas bleef de positie op de startopstelling wel p29 en moest hij dus vanuit het achterveld starten. Wel had hij het gevoel van problemen met de achteras enigszins kunnen opvangen. Met al deze verbetering zou je denken dat ook Johan een sprongetje zou kunnen maken. Helaas bleek het tegendeel en was hij als enige langzamer dan hij was in de training. Wat de oorzaak van deze verslechtering was, werd niet helemaal duidelijk. Balen was het wel! Dus druk overleg om te zien waar het probleem vandaan kwam. Bespreken wat er was veranderd tussen de training en de kwalificatie en proberen het probleem te begrijpen. Zo goed als de auto aanvoelde in de vrij training zo slecht was het gevoel in de kwalificatie, veel onderstuurd het leek wel een compleet andere auto! Inmiddels was het lekker druk geworden in de pit box. Er waren veel relaties aanwezig en tussen al het overleg dat er was met coureur en monteur was er voldoende tijd om gezellig bij te praten en de nodige uitleg te geven over van alles wat er gebeurde in en op de baan. Iedereen vermaakte zich zichtbaar, zeker toen de BBQ aan ging. Ook deze keer was de BBQ weer een succes en kon iedereen zich lekker te buiten gaan aan heerlijke salades en topvlees. Jong en oud genoot zichtbaar.

Race 1:

Startplaatsen: Marc p12, Sander p17, Johan p27 en Bart p29

Omdat de kwalificatie niet bracht wat er van werd verwacht, werden de nieuwe banden onder de auto van Johan weer vervangen voor de oude waar hij op reed tijdens de training. Ondanks zijn P27, kon hij met een wereld start al voor de 1e bocht 3-4 auto inhalen en buitenom door de Tarzan daarna naar binnen voor de Gerlach. Binnen één ronden had hij al 9 auto’s ingehaald.  Ondanks dat de we de oude voorbanden weer terug hadden gezet toch veel last van het onderstuur. Jammer genoeg kwam er in ronde 10 code 60 en een ronden daarna de rode vlag. Johan finishte als P16. Even dreigde een straf van 20 seconde voor inhalen van Marc onder geel. Omdat Marc was gespind en dus uit het grind kwam met lage snelheid, kon ik niet anders als hem inhalen. Bij het bekijken van de beelden bleek dit ook en kwam de straf te vervallen. Dus definitief p16 en best tevreden. Marc had dus een heel andere race. Bij de start en de eerste keer inrijden van de Tarzan bocht was er een kleine aanrijding en verloor hij een aantal plaatsen. Gemotiveerd om zijn verloren plaatsen weer goed te maken was hij iets te enthousiast bij het aanremmen/uitremmen voor/in de Tarzanbocht. Dit zorgde ervoor dat hij spinde en achteruit het grind in schoot. Gelukkig kon hij zijn weg vervolgen, achter Johan dus! Uiteindelijk kon hij Johan nog voorbij en finishte op p15. Gezien de problemen onderweg overheerste de tevredenheid. Zeker ook over de 2.14.5 als rondetijd. Sander reed een heerlijke race, kende eigenlijk geen problemen en reed van p17 naar p10. Het gat naar p9 net even te groot en geen gevaar van achter. Lekker ingehaald en een mooie uitgangspositie voor race 2. Ook Bart kende een goede race, me constante rondetijden wist hij leuke gevechten in zijn voordeel te beslissen en vanaf p29 finishte hij op p18, een heel goede prestatie. Lange tijd leek het er zelfs op dat hij van de 4 rijders de snelste rondetijd zou neerzetten en dat met zijn gebrekkige achteras! Uiteindelijk waren Sander en Marc net iets sneller, maar Bart laat duidelijk zien dat hij een snelle leerling is met constante rondetijden en mooie inhaalacties, petje af! Met een code 60 eindigde de race voortijdig, maar dat mocht de pret niet drukken.

Mooi te zien dat na de race eigenlijk iedereen tevreden was. Er werd druk geëvalueerd en besproken wat voor de 2e race het plan van aanpak zou worden.

Race 2:

Startplaatsen: Sander p9, Marc p15, Johan p16 en Bart p19

Bij de start van race 2 startte Johan weer op de nieuwe banden, kon niet anders omdat de oude nu echt op waren. De start was top. Johan pakte meteen 3 auto’s. Daarna was het proberen positie te houden. Met weer zeer veel onderstuur en een te snel blokkerende achterkant best een uitdaging. Bart maakte een mooie opmars van achter uit de groep van ongeveer 6 auto’s welke achter Johan reden. Maar met breed houden wis Johan zijn positie te houden. Bart was veel sneller en kwam naast Johan. Vervolgens reden ze gezamenlijk door de Tarzan en Gerlach. Helaas dacht Bart bij de Huganoltz dat Johan al achter hem zat en stuurde te vroeg in. Hierdoor raakte beide auto’s elkaar, jawel Vader en Zoon! Met als gevolg dat Johan 2 posities kwijt raakte. Door de aanrijding had Johan een scheef stuur. Door volle bak gas te blijven geven en dik verdedigen ontstond achter hem de bekende TruliTrain. In ronde 10 maakte Johan nog een mooie drift in het Scheivlak, dit bleek DE drift van het weekend! Johan haalde de finish op p16 en heeft erg genoten van de strijd op de baan. Bart kon verder geen plaatsen winnen en eindigde op p14. Marc startte de race vanaf p15, had een goede start en kon lekker pushen. Uiteindelijk kwam hij tot de staart van Sander die zijn p9 mooi had vastgehouden. Marc kon Sander echter niet langer aanvallen omdat zich een probleem met de remblokken voordeed. Hij verloor zelfs nog een plek en eindigde op p11. Met een nieuw persoonlijk record en mooie gevechten weer een leuke race dag gehad. Ook Sander was erg blij aan het einde van de dag. Met een finish op p9 was hij de eerste en de snelste van het team en met een 2.13.7 in race 1.

Zoals eerder gemeld rijden er twee klassementen door elkaar. ‘De Rookies” en “De Challenge” klasse. De auto’s zijn voorzien van een kleur belijning op het achterraam zodat er voor de toeschouwers duidelijk te zien is in welke klasse de auto rijd. De uiteindelijk finish plaatsen zeggen dus niet meteen waar je in het klassement bent geëindigd. Op dus naar de prijsuitreiking waar het dan dus toch weer spannend is! Er werd gestart uitreiking van de klasse waarin Bart rijdt, “De Rookies” Bart had een steady weekend gereden waar hij van P 29 naar P14 overall reed. Dit bracht hem een mooie p8

 

Ook bij de uitreiking van het “Challenge” klassement was het spannend, Duidelijk was wel dat Sander de 1e van het team was. Met Sander op p6, Marc op p7 en Johan op p8 hebben zeker een verdienstelijk raceweekend gehad!

Sander en Marc waren zeer tevreden, maar het gat naar de voorkant is nog 1 tot 1,5 seconde. Johan heeft nog een uitdaging om te begrijpen waarom de snelheid er wel was in de training en daarna niet meer. Bart had problemen met zijn achteras welke opgelost moeten worden. Kortom, er is weer werk aan de winkel! Op naar Assen