post

Een race op een doordeweekse dag op het TT Circuit van Assen, altijd goed voor het nodige spektakel. Een baan waar weinig gereden word, voor en een of de ander zelfs jaren geleden. Kortom spannend, een relatief onbekende baan en weer een vol veld met rijders. Waar de afstand voor sommige te veel was, bleken toch 41 rijders de weg naar Assen gevonden te hebben.

Vrije training:

Na een nacht geïmproviseerd slapen, begon de dag uitgeslapen. Waar normaal altijd vroeg vertrokken wordt op de race dag, kon nu rustig genoten worden van een ontbijtje alvorens om 9 uur te starten met de eerste vrije training. Zoals gezegd voor iedereen nieuw en het hele veld stond te popelen om de baan op te gaan. Voor Bart en Sander was het zelfs de eerste keer dat zij hier zelf zou rijden. Sander had al wel de nodige kilometers gemaakt in de simulator om toch een beetje gevoel te hebben met de baan. Na de training stonden Mark en Sander er goed bij. Met respectievelijk p8 en p12. Johan had net als in Zandvoort problemen met het vermogen van zijn auto en kreeg de snelheid er niet echt lekker in, p22. Voor Bart gold dus dat het de eerste keer op deze baan was, een p30 was zijn deel. Niks om je zorgen over te maken, ruimte voor progressie dus! Met het optellen van de beste sectortijden was er voor Marc, Sander en Johan nog ongeveer een 0,5 tot 0,8 te winnen tot de tijd die ze uiteindelijk gereden hadden. Bart kon hier nog 1,8 seconde winnen en dus ook de grootste stappen maken.

 

Tijdtraining:

Dat Bart grote stappen zou maken, was te verwachten. Voor het eerst op dit circuit was het een kwestie van tijd dat hij in zijn ritme zou komen. Waar hij in de training nog op p30 stond wist hij zich in de tijdtraining als 24e te kwalificeren. Daarbij was opmerkelijk dat Bart zijn snelste ronde van de vrije training verbeterde met 3,4 seconde, TOP! Waar Johan net als in Zandvoort problemen had om mee te komen met het veld wist Johan in ieder geval de beste sectortijden van de training aan elkaar te knopen en zijn daar maximaal snelste ronde neer te zetten. Helaas kwam hij daar niet verder mee als een p30. Vreemd dat het niet wil lukken. Auto’s om hem heen trekken gewoon bij hem weg op het rechte stuk terwijl vol gas, vol gas is. Frustrerend! Tijdens het brainstormen werd verondersteld dat het mogelijk aan de katalysator zou kunnen liggen. Voor de race zou deze vervangen worden. Marc was in de vrije training de snelste van het koppel, in de tijdtraining wist Sander hem weer de loef af te steken. Met een 2.14,9 (iets langzamer als zijn perfecte sectortijden) kwam hij tot een p14. Het lukte Sander ook om zijn snelste sectoren aan elkaar te rijgen en zelfs meer, met een 2.14.3 kwam hij tot een mooie p11. In vergelijking tot de races op het circuit van Zandvoort zat iedereen een beetje daar waar hij “hoort” op naar 2 spannende races!

 

Tussen de kwalificatie en de race wordt er druk gesproken over het gebrek aan “doortrekken” van de auto van Johan. Zoals eerder besproken werd de katalysator van Johan vervangen in de hoop dat dit het verschil zou maken. Tegelijk werd er genoten van een heerlijke BBQ, dit blijft altijd een lekker moment. Met een broodje shoarma, kipsateetje, worstje, hamburger en lekkere salade weer top voor elkaar.

Race 1:

Startplek: Sander p11, Marc p14, Bart p24 en Johan p30

Dat aan het reactievermogen van Johan en Bart niks mankeert is bij de start direct duidelijk. Beide kiezen de goede lijnen en winnen enorm veel plekken. Na het eerste rondje komen Bart en Johan door op respectievelijk p16 en p21. Ook Marc weten bij de start goed van zijn plek te komen en hij kan een aantal plekken goedmaken. Sander verschakelde zich helaas bij de start. Omdat het te lang duurde voordat hij in de juiste versnelling zat, verloor hij een aantal plekken tot achter Marc. Sander kwam echter snel in een lekker ritme en na een ronde of 4 haalde hij Marc weer in. Hij weer voorin het veld het tempo goed te volgen en op p9 aansluiting te vinden bij de kop. Na een aantal mooie gevechten finisht uiteindelijk op een fantastische p6. Vlak achter Sander eindigt Marc op p10. Na de topstart die Bart naar p16 bracht lukte het niet om deze plaats vast te houden langzaam aan verloor Bart plekken maar wist uiteindelijk toch op p19 te eindigen. Met een 2.16.1 had hij ook weer zijn tijd verbeterd, goed bezig dus. Voor Johan gold eigenlijk hetzelfde, de goede start naar p19 wist hij niet vast te houden en ook Johan verloor een aantal plekken. Duidelijk is dat op topsnelheid verloren word. Met een p23 niet tevreden, maar toch wel 7 plekken gewonnen! De tijdsverbeteringen was minimaal en je zou dus kunnen zeggen de het vervangen van de katalysator verschil niet maakt. Op zoek dus naar een andere oorzaak, wat overigens nu op het circuit niet opgelost zal worden. Dus volle bak naar race 2 en kijken of de schade beperkt kan worden.

Race 2:

Startplek: Sander p6, Marc p10, Bart p19 en Johan p23

De start van de race was op zich voor iedereen prima, Marc verloor een plek, Sander kon zijn plek behouden en Bart en Johan konden net als in race 1 een aantal plekken winnen. De eerste 3 rondes van de wedstrijd waren spannend om te volgen. Iedereen zat in gevecht, tot het noodlot toesloeg voor Bart. In een stevig gevecht met auto 72 van Boerkamp kreeg Bart uiteindelijk bij het verlaten van “Ossebroeken” een duw op de achterkant. Normaal gesproken geen probleem, maar in deze bleef auto 72 doorduwen met als resultaat dat Bart bij het in gaan van “Strubben” op zijn dak belandde. Zwaar balen, einde race en een hoop schrik voor iedereen. Bart kon zelfstandig uit de auto kruipen en werd opgevangen door de Marshalls die snel ter plekke waren. Een ritje met de medical car bracht hem naar het medical centre waar hij helemaal nagekeken werd. Met de schrik in zijn lijf, maar zonder ernstige blessures kwam Bart enige tijd later terug in de box. Deze situatie veroorzaakte overigens een “code 60” Nadat de auto van Bart was weggesleept werd de wedstrijd weer vrij gegeven. 3 rondes lang moet een snelheid van 60km per uur gereden worden. De een of de ander interpreteerde dit vrijelijk. Waar bij de een het gat kleiner werd, groeide het gat bij de ander. De auto voor Marc hield zich strikt aan de 60 met als resultaat dat de aansluiting die er vooraf wel was, weg was. Ook verloor Marc een aantal plekken omdat hij niet goed wegkwam. Gedreven om toch nog een aantal plekken goed te ma

ken, maakte Marc in de laatste ronde nog een dure fout. Een mislukte inhaalpoging kostte hem een paar plekken en hij eindigde uiteindelijk op p15. Waar Marc niet goed weg kwam bij de herstart, profiteerde Johan optimaal. Ondanks dat hij even had getwijfeld om Bart te gaan helpen en toch behoorlijk geschrokken was dat hij Bart op z’n dak zag liggen, was hij bij de herstart heel attent. Binnen een paar bochten lag hij op p16. Ook Johan kreeg het aan de stok met auto 72, gelukkig op 4 wielen, maar wel met een behoorlijke schade aan de auto. Zo snel als hij p16 had veroverd, zo snel was hij hem ook weer kwijt. Bij het verlaten van “Strubben” zat Johan in een treintje van auto’s, bij het insturen van de “Ruskenhoek” had een andere deelnemer een stapel banden getoucheerd. Deze bandestapel kwam midden op de weg te staan. De auto’s voor Johan konden deze ontwijken, maar helaas kon Johan deze niet meer ontwijken. Hierdoor spinde hij en verloor hij 14! plaatsen. Dit had grote gevolgen voor het vervolg van zijn race. Het gat naar voren was groot waardoor aanvallen niet meer mogelijk was. Met een auto die niet meer helemaal deed wat hij wilde kon hij alleen nog met hand en tand verdedigen. Resultaat p30, gauw vergeten. Voor Sander verloopt race 2 eigenlijk saai. Hij start, weet zijn plaats te behouden en finished op de plek waar hij vertrok. Hij kon niet aanvallen naar voren en werd niet aangevallen van achter. P6 een topresultaat.

Na de race werd er nog veel gesproken over wat er allemaal gebeurd was………..

Prijsuitreiking:

Natuurlijk eindigde de dag zoals altijd met de prijsuitreiking. Huub had ook nu weer even aandacht voor racen op en over het randje. Racen is en blijft leuk als we het op het randje blijven doen. Met wederzijds respect en niet over het randje! Dankzij deze tegenvaller stond Bart deze keer niet op het podium. Door het niet finishen eindigde hij op p18. Bij afwezigheid van anderen mocht hij wel de prijs van p10 meenemen bij de “Rookies”

 

 

 

Voor de “Challenge” klasse stond NOSRacing er weer goed op. Met Sander op p4, Marc op p7 en Johan op p11, maar met de prijs van p10.

Het was een mooie race dag. Met ups en downs maar dat mag de pret niet drukken. Nu alles inpakken en herstellen voor de volgende race op vrijdag 4 augustus a.s. iedereen bedankt voor de steun en support en tot dan!