post

Het is al weer even geleden, maar 8 april was het dan eindelijk zover. De eerste race van een nieuwe cup. Het begon allemaal met een goed idee van de DNRT en vervolgens met een grap en een grol voor NOSRacing. Voordat de inschrijving goed en wel op gang was stonden er 4 Peugeot 206 GTi’s in Opdam en was NOSRacing van 1 coureur uitgegroeid naar een team met 4 rijders.

Vanaf dat moment gebeurde er veel, het team breidde uit met diverse vrijwilligers en er werd veel en hard gewerkt om de auto’s klaar te krijgen voor het nieuwe seizoen. Het leek even niet te lukken, maar uiteindelijk stonden alle 4 de auto’s op tijd klaar om bij de openingsrace te kunnen deelnemen.

Vrijdag avond was dan nog een spannend moment, hier kon alvast gekeurd en ingeschreven worden. Vooral de keuring leverde het laatste spannende moment op. Gelukkig, op een paar kleine details na, waren alle 3 de auto’s goed gekeurd. Er werd nog hulp geboden aan andere bij het juist aansluiten van de hoofdstroom schakelaar. Als finishing touch werden nog de stickers geplakt met nummers en namen. Klaar voor een mooie dag racen!

Zaterdag:

Marc Rietkerk moest met zijn auto nog naar de keuring en ook zijn auto werd goed gekeurd. Vervolgens werd zijn auto ook nog van de nodige stickers voorzien en was iedereen klaar voor de eerste tijdtraining. Dat wil zeggen, eerst nog even een overleg met de verdeling van taken om vervolgens de laatste controles uit te voeren. Vervolgens was het tijd voor de rijdersbriefing. Tijdens de rijdersbriefing werden alle auto’s in de pitstraat voor de box geparkeerd om ze nog even op de foto te nemen. Na de briefing aangevuld met de rijders, een mooi plaatje!

Vrije training:

Het was een gaaf gezicht, 4 auto’s aan het einde van de pitstraat, wachtend op het groene licht, en GO! Er was veel gesproken over hoe e.e.a. zou gaan, hoe de auto zich zou gedragen, hoe het vermogen zou zijn, kortom waar we zouden staan t.o.v. de anderen. De eerste rondjes werden gemaakt en snel werd duidelijk dat niet iedereen tevreden was met zijn auto. Met Marc op p10, Sander op p14, Bart op p17 en Johan op p25 was er voldoende ruimte voor verbetering. Vooral op het gebied van de wegligging. Ook was het moeilijk een goede ronde te rijden in druk verkeer.

Kwalificatie:

Wat een drukte in de box, het was best even wennen. Er moesten 4 auto’s gereed gemaakt worden waar we gewend waren maar 1 auto te doen. Bijna werd vergeten op tijd aan de sessie te beginnen. Gelukkig was iedereen op tijd de baan op en kon de kwalificeren beginnen. Waar de een last had van onderstuur, had de ander last van zijn niet ideale plek op de baan. Zoals al gemeld met 45 auto’s een drukte van belang. Met Sander op p15 en Marc op p16 was er vooral tevredenheid. Johan en Bart hadden respectievelijk p26 en p19  getraind en het meeste gevoel dat er meer in had gezeten. Kortom, nieuwe klasse, nieuwe auto, allemaal even wennen maar met z’n alle aan de voorkant van het middenveld was bepaald niet slecht.

Met de kennis van de training en de kwalificatie was er genoeg te bespreken in de aanloop naar de 1e race. Wat te doen met de bandenspanning bijvoorbeeld. Hoeveel brandstof gooien we erin en wat is nou wel of niet de ideale lijn. Mooiste van alles is om 4 coureurs met zoveel passie en enthousiasme de zelfde sport te zien beleven. Alle auto’s werden zorgvuldig nagekeken. Aan alles werd gedacht, dus ook aan de inwendige mens en na een lekker stukje vlees op de BBQ was het dan eindelijk zover, op naar de startopstelling, op naar de eerste race!

Race 1:

Startplaatsen: Sander p15, Marc p16, Johan p26, Bart p19

Bij de start kwam iedereen goed van zijn plek. Johan had zelfs een superstart en had voor de eerste bocht al 5 plaatsen gewonnen. Duidelijk werd dat er een behoorlijk aantal “Rookies” meereden, voordeel was hier dat Johan, maar ook Marc makkelijk een aantal plaatsen kon pakken. Met een hoop gedoe voor de neus en een eenzijdig ongeluk kon Johan vooral in het begin goed meekomen. De keus in afstelling hielp hier duidelijk. Later in de race speelde hem dit echter parten en werd de auto nerveuser en verloor Johan nog wat terrein. Marc, die met de zelfde afstelling reed als Johan had geen problemen tot vlak voor het einde. Hij reed voor Sander en was flink aan het verdedigen. Hierdoor kon verkeer van achter weer aansluiten en werd het bij het aanremmen van de Tarzanbocht, bocht naar bocht spannender. Marc en Sander vormde rondenlang een treintje. Nadat zich een auto tussen Sander en Marc had genesteld, werd het 2 ronde voor het einde zo close dat Marc achterop geraakt werd en hard de grindbak in schoot. Toen de stofwolken waren opgetrokken, kon Marc zijn weg zelfstandig vervolgen. Balen als een stekker omdat zijn, op dat moment mooie, p9 veranderde in een 28e plaats. Sander had geen last van dit alles en reed naar een knappe p8 toe. Echter omdat hij in de Mastersbocht een aanrijding veroorzaakte, kreeg hij een tijdstraf van 20 seconden en werd die p8 uiteindelijk p15. Behoorlijk zwaar gestraft, zeker omdat het idee is dat Sander in der verste verte niet op Hans Klok lijkt. Dit maakte dat de “Rookie” van ons team als eerste geklasseerd werd met een knappe p14!! Knap omdat hij, na een aanrijding die hij had in de Tarzanbocht, met een kromme veerpoot in de rondte reed. Hij had hierdoor veel last van onderstuur en bleek uiteindelijk ook nog maar een paar druppels benzine aan boord te hebben. Beginnersgeluk of niet, een mooier begin van zijn race carrière kon je niet bedenken.

Nadat iedereen in de pit box was aangekomen werd de schade op gemaakt. Van een beschadigde voorbumper, een afgereden spiegel tot een band die door een spin bijna van de velg was gelopen, alles werd met passie, snelheid en kundigheid weer verholpen zodat iedereen weer aan de start kon verschijnen van race 2. En natuurlijk werd er weer druk gesproken over diverse spannende momenten op de baan, de start, een crash, een duw en een spin. De strategie voor race 2 werd doorgesproken en iedereen kon zich weer opmaken voor de volgende!

Race 2:

Startplaatsen: Sander p15, Marc p28, Johan p16, Bart p14

Daar waar race 1 voor Bart een topper was, ging het bij de start van race 2 niet zo goed. Hij verloor een aantal plaatsen omdat hij zich verschakelde. Hiervan kon Sander kon profiteren. Sander, die in race 1 de snelste van het stel was, reed nu makkelijk weg en wist zonder al te veel problemen zelfs tot een p9 op te rukken. Vlak voor het einde van de race verloor hij nog een plekje om uiteindelijk tot een p10 te komen. Met een aantal leuke gevechten op de baan en zonder straf met een positief gevoel afgesloten. Bart had nog even strijd met zijn vader en het was mooi te zien hoe ze zij-aan-zij door de Tarzanbocht schoten. Bart had de betere lijn en hield van de twee de kop. Daarna kwam hij in een goed ritme en kon hij een zijn verloren plaatsen goedmaken en zelfs een winnen. Een mooie 13e plaats voor nummer 13 was zijn deel. Weer knap gezien het feit dat hij nog steeds met een kromme veerpoot in de rondte reed. Ook deze race had hij behoorlijk last van overstuur. Verbeterpunt voor de volgende race! Daar waar Sander en Bart een relatief makkelijk race reden, was dat voor Marc en Johan heel anders. Johan verloor bij de start een hoop plaatsen om dat hij opgesloten zat achter Bart. Dit maakte dat hij tussen rijders terecht kwam waar hij toch wel de snellere was. Met leuke strijd en close racing kon hij een aantal plaatsen winnen. Uiteindelijk werd het nog spannend met Marc, die komend vanaf plaats 28 een hele goede opmars had gemaakt, mooie inhaalacties had gemaakt en de domper van race 1 zo een beetje van zich af had gereden. In het begin van de race was inhalen moeilijk. Het was druk en soms wilden ze met zijn drieën tegelijk door de bocht. Uiteindelijk kwamen er kansen en kon Marc met al zijn ervaring opschuiven naar p18! Hier zat hij achter Johan, en vast bleek als snel. Johan verdedigde met hand en tand en kon uiteindelijk Marc achter zicht houden. Eindstand van de race: Sander p10, Bart p13, Johan p17 en Marc p18

Met een eerste Racedag op zak en de nodige ideeën en vooral een goed beeld van waar we in het veld rijden was er een hoop te bespreken en zal er de komende weken naar 10 juni toe nog een hoop te doen zijn om alle auto’s weer tiptop aan de start te laten verschijnen. Ook nu was de dag weer erg gezellig met de nodige gasten in de box en natuurlijk met het hele team dat weer met zijn alle aanwezig was.

Na elke race is er natuurlijk een prijsuitreiking en spoedde wij ons naar het begin van de pitstraat. Zoals altijd had spreekmeester Huib het woord en kreeg hij met de bekende anekdotes iedereen weer aan het lachen. Voor NOSRacing een spannend moment. welke plek zouden we innemen in het kalssement? In onze cup wordt er geracet in 2 klassementen, Het “Challenge klassement” en het “Rookie klassement”

          

 

*

*

*

Stand Challenge klassement:    Stand Rookies Klassement:

P5 Sander van der Stroom                                        P6 Bart Nolte

P6 Johan Nolte

P8 Marc Rietkerk