post

’s ochtends vroeg, 6 uur vertrekken we vanuit De Goorn. Met een goed gevoel en het nodige zelfvertrouwen gaan we bepakt en bezakt richting Zandvoort. het beloofde een mooie dag te worden, de auto had in Assen laten zien de nodige potentie te hebben en er waren verder geen bijzonderheden. De weersvoorspelling was goed en we waren (bijna) compleet.

De Praktijkschool Bladergroen was uitgenodigd om met 3 leerlingen een bijzondere stagedag te beleven en de catering voor hun rekening te nemen.18102103-2

Aangekomen op de circuit was het nog aarde donker. Slecht een lamp aan het begin van de paddock zorgde voor een beetje verlichting. Gauw alles uitpakken, box inrichten, zorgen voor koffie(heel belangrijk), voor de laatste keer de auto nalopen en wachten totdat de eerste training van start gaat. Er wordt nog wat gespeculeerd over de mogelijke tijd die gereden zou kunnen worden. 2.07 of 2.08 word geroepen door Johan Nolte, iet wat aan de voorzichtige kant, het team heeft duidelijk meer vertrouwen en durf wel 2.06 te roepen. Overigens zou dit een persoonlijk record betekenen voor Johan in de Seat, de lat licht dus hoog.

De eerste training gaat van start, Johan gaat als eerste de baan op, de baan is vochtig, op de ideale lijn en nat ernaast, Johan gaat meteen goed van start. Aan het einde van de training staat er een 2.12.211 op de klok en is Johan ruim een seconde sneller dat de nummer 2. De hartslag stijgt en het enthousiasme stijgt mee. Dit zou wel eens heel goed kunnen gaan vandaag! Bij Binnenkomst is Johan niet helemaal tevreden met de auto, we stellen de vering achter iets bij en voeren een laatste check uit om de auto klaar te zetten voor de tijdtraining.18102013-3

Ondertussen komen er wat gasten aan en deze delen in het enthousiasme van de goede tijd die Johan heeft gereden t.o.v. de andere auto’s. De tijdstraining gaat van start, de baan is droog en Johan is direct snel. Bij zijn 4e ronde komt Johan binnen. Hij heeft last van trillingen op het stuur, maar dit lijkt niet veel uit te maken voor zijn tijd. 2.05.804, niet eerder heeft Johan de Seat zo snel over de baan gestuurd. Hij besluit niet meer naar buiten te gaan. Nieuwe banden, tanken, de bandenspanning iets aanpassen en verder niet. De auto is top en klaar voor race 1.

ETEN! de BBQ is klaar de jongens van de praktijkschool hebben alles goed voor elkaar, met een heerlijk stuk(je) vlees van Commandeur Eko Slager  en een gezellige babbel verstrijkt de tijd en komt race 1 steeds dichter bij.

20131018_113921          20131018_114350          20131018_113947

We starten op P2 en stiekem wordt er gekeken of we deze plaats wel kunnen behouden of zelfs P1 kunnen pakken. Het gat is tijd is best groot, maar je weet maar nooit……

De race gaat bijna van start, iedereen staat op zijn plaats. Sander bij de monitor om Johan via de communicatie op de hoogte te houden van de verrichtingen, Jordy langs de baan voor mooie foto’s en de gasten op het dak om de start vanaf de beste plaats te bekijken. De lichten gaan uit, het veld knalt richting de eerste bocht en ja,ja, …. we houden de 2e plek de spanning groeit er wordt uitbundig gejuicht en aangemoedigd op het dak. ronden achter elkaar gaat het goed, hij verliest helaas wel plek 2, maar plaats 3 lijkt een zekerheid. Er wordt geroepen; “als hij maar heel blijft..” en dat was natuurlijk de goden verzoeken, bij het aanremmen van de “Audi S”-bocht komt er een spiegel van een BMW onder de carter pan gekomen met een gat tot gevolg. Op het dak ontstaat verwarring, waar blijft hij….. hij had er moeten zijn, en dan komt het bericht binnen, een uitvalbeurt en misschien wel einde van de dag!?  Als Johan door de Marshalls binnen wordt gesleept en er overleg is geweest wordt er bij andere teams geïnformeerd naar onderdelen. Een carter pan wordt geleend van SP-Support en olie komt bij BasKoetenRacing vandaan. Sander zijn monteurshart begint harder te kloppen, als ik onderdelen heb, kan ik hem maken. Terwijl hij onder de auto ligt roept hij van alles; “schroevendraaier, steeksleutel, 16, 17 ,hamer….”. Iedereen is druk om ervoor te zorgen dat de auto weer aan de start zal staan van race 2.  en dan na ruim een half uur, starten…….. en lopen. Het is gelukt we kunnen starten, helaas wel achteraan, maar vanuit Assen weten we dat daar mogelijkheden liggen om behoorlijk naar voren te rijden. Johan krijgt als opdracht mee om toch zeker tot plaats 6 te komen. Met een glimlach stapt hij in en haast zich naar de startopstelling. 18102013-4

 De laatste race van het jaar!

Race 2 gaat van start, Johan start als 19, maar is bij de Tarzanbocht al 16e en na 3 ronden ligt hij al 6e! Met een bloedgang vliegt hij over het circuit en haalt de een na de ander in. Vanuit de pitbox worden de tijden van zijn voorgangers doorgegeven en met nog 3 ronden te gaan ligt Johan 3e. Hij wordt nog aangemoedigd om ook de laatste ronden er uit te halen wat er in zit, helaas hebben de banden het beste gehad en neemt Johan iets gas terug om de banden heel te houden, immers hebben we in april al het grind van het Scheivlak gezien door loopvlak dat verdween en de behoefte om heel aan de finish te komen was nu wel heel groot. Later zal blijken dat we veel geluk hebben gehad met de banden, want bij de band van “rechts voor” was het canvas zichtbaar.

Yes, de vlag valt en met een 3e plaats is de pech van race 1 gauw vergeten! als een winnaar wordt Johan gefeliciteerd door zijn team en zijn gasten. Er worden veel handen geschud en verhalen verteld. De BBQ gaat nog eens aan, er wordt heerlijk gegeten en uiteindelijk is het dan zover. Voor de laatste keer dit jaar pakken we alles in, nog een keer opruimen, op naar volgend jaar…..

FB_IMG_13820895491024469          20131018_171535         20131018_174337

Maar wat een bijzondere afsluiting van 2013…………….

Voor meer foto’s, klik hier!

Tevens willen we onze sponsors en relaties bedanken zonder hun is het racen niet mogelijk.

 

Garage van de Stroom  De Goorn                                           sponsorfoto

Commandeur Eko Vlees De Goorn

RSU motorsport Alkmaar (Ferodo en Bremo importeur)

Fakkert Groep Hoorn (Seat, Hyundai en Mazda dealer)

ABS Autoherstel Zwaag

SRS Beveiliging Purmerend

Braid Wheels ( Snel motorsport Zwaag)

Fortune Westfriesland De Goorn

VVT Van Vught Tuning Marum

IT Studio Hoogwoud

Tint totaal Amsterdam

Motorsportmedia.nl  Jordy Morsch

Intrax schokdempers Volkel

Portofoon.nl