post

Al enige weken werd er hard gewerkt om de Seat klaar te krijgen voor de eerste 12 uurs race sinds 2012. Zeker in de laatste week werd er erg veel werk verzet om alle aanpassing af te krijgen. Tot de vrijdag voor de race was er nog veel werk te doen en was de verf nog nat.

WP_20160714_18_22_35_ProZaterdag ochtend vroeg werd de trekker gehaald bij SterTrans In Wormerveer opgehaald. SterTrans sponsort het Team sinds dit jaar en maakt het mogelijk dat we met alle benodigdheden naar het circuit kunnen. Met het aanpikken van de trailer kon het inladen beginnen. Rond de middag stonden we geladen met alle gereedschap bij Garage Sander van der Stroom om de auto op te halen. Hier werd nog hard gewerkt om de laatste stickers te plakken, er werd nog even snel overlegd of alle stickers goed geplaatst waren en definitief geplakt konden worden. Klaar en ingepakt vertrokken we rond half een richting Zandvoort om daar te starten met de eerste training.

Natuurlijk zou eerst de onthulling plaatsvinden. In de voorafgaande week waren er al diverse teasers geplaatst op de Facebook pagina van NOSRacing hier de video van de onthulling.

de officiële onthulling van de Seat "Spec2" van NOSRacing

We deelden de pit box met het UGX Racesimulators Racing Team op het laatste moment besloten zij ook mee te doen aan de 12 uur wat voor hen de eerste keer was.  Nadat alles op zijn plek stond en iedereen aan elkaar was voorgesteld begon de eerste training. De training duurde een uur en beide coureurs, Johan en Sander hadden de tijd om de auto even te proeven. Het was natuurlijk een grote verrassing hoe de auto zou rijden. Werkelijk alles was veranderd aan de auto; 17 inch velgen/banden, bredere wielbasis, ander onderstel, anders uitgewogen, anders uitgelijnd, fantastische spoiler en dat allemaal zonder een fatsoenlijke test.  Sander begon, rustig en kwam heel tevreden van de baan. WP_20160709_17_53_24_ProJohan ging vervolgens en kreeg ook nog te maken met wat regen. De training ging voor beide prima en naar aanleiding van de rondetijden werden we ingedeeld in de Sport klasse, die we meteen maar ff aanvoerde. Nu is de training de kwalificatie niet, maar die volgende al snel. Met een inmiddels opgedroogde baan kwalificeerde we ons als 3e in de Sport. Een mooie uitgangspositie, al is de startplek voor een race van 12 uur
minder belangrijk als die voor een sprintrace. Als afsluiting een heerlijk broodje shoarma en evalueren en dan op naar huis, vroeg naar bed om superfit aan de start te staan van een echte uithoudingsproef. 12 uur lang rondjes rijden op ons prachtige circuit van Zandvoort.

Zondag:

Geladen met spanning verzamelden we in de pit box, het zou vandaag echt gaan gebeuren. Omdat er tijdens de 12 uur een aantal aandachtspunten zijn waar we tijdens de spintraces niet mee kunnen oefenen, werd er onder het genot van een bakkie koffie de taken verdeeld voor de dag. Edwin kreeg de verantwoordelijkheid over het aansturen tijdens de pitstop. Frank noteert wat er gebeurd en wie wisselt bij welke stop om er zeker van te zijn dat we voldoende keer wisselen. Bart is verantwoordelijk voor het tanken, ook 28188798546_9097842d60_zhier zijn regels waar we normaal niet mee van doen hebben. Danny monteur, Mark de catering en Johan en Sander als vanzelfsprekend de coureurs, echter bleek later kregen ze ook een extra taak tijdens de pitstop. Het samenstelling zoals afgesproken tijdens de pitstop zullen dit doen voor beide auto’s. Omdat onze auto een turbo heeft, mag/moet de motor tijdens de pitstop blijven draaien. Hierdoor moet er een extra persoon zijn die met een brandblusser aan de voorkant van de auto staat, Johan en Sander dus. Als speciale gast was Hans de Groot van Dutch Racing Events deze dag aanwezig, hij heeft uiteindelijk met zijn vlog een hele andere kijk en mooie samenvatting in beeld gegeven. De vlog kunt U via een link onderaan bekijken!

Het is zover 07.45 tijd om naar de startopstelling te gaan. Sander gaat als eerste coureur de baan op en neemt de start voor zijn rekening. Bij de start van de race vallen we een aantal plaatsen terug, voor Sander komt een auto slecht van zijn plek en in de run naar de eerste bocht kan Sander niet anders als deze te passeren aan de kant van de muur, IMG_2785gelukkig gaat dit net goed en komt Sander heel door de eerste bocht. Als 8e, maar goed bij 12 uur rijden maak je het verschil niet in de eerste bocht. Omdat alle klasses, 42 auto’s,  gelijktijdig starten is het een drukte van belang gedurende de eerste stint zie je dat het veld op zijn plaats komt. Sander raakt steeds meer vertrouwd in de auto en noteert behoorlijke tijden. Na een uur rijden komt hij binnen voor een brandstof en een wissel met Johan. Sander is erg enthousiast, de auto rijd prima op de baan supergaaf! Nog maar net bijgekomen van zijn eerste stint, komt Johan na 20 minuten plotseling binnen. Er ontstaat een beetje paniek, Johan geeft aan dat er een trilling aan de linker voorkant zit. Krik eronder en kijken, niets te zien op het eerste oog. Terwijl de auto wordt nagekeken heeft Sander haast zich aan te kleden omdat er meteen weer gewisseld moet worden. Maar met een beetje gedoe is Sander weer onderweg, P10.

WP_20160710_10_39_37_ProHelaas komt ook Sander snel weer binnen, de aandrijf as is defect, ofwel de hoes van de homokineet is er afgelopen en het vet is weggeslagen. Helaas past de reserve aandrijfas net niet en moet de homokineet worden overgezet. Een reparatie die lukt prima, maar neemt alleen behoorlijk tijd in beslag en na ongeveer 48 minuten kan de auto de baan weer op met Johan achter het stuur. Het is pas 9.45 uur en we moeten nog zo lang. Hopen dat we nu van verdere malheur verschoond blijven.

Johan rijdt een lange stint en de steekas houd het prima, we rijden p11 met 4 ronden achterstand op de p10. De rondetijden zijn bemoedigend. Johan rijd 2.11 en is daarmee net zo snel als de op 4. Inmiddels is het in de pitbox gezellig druk met diverse gasten die zich prima vermaken met alle racedrukte op en om de baan. Natuurlijk weer voorzien van een 28145624281_6d3d6eee2c_zheerlijke kop koffie beschikbaar gesteld door Nico Schipper van Fortune West-Friesland en een voortreffelijke barbecue beschikbaar gesteld door Hans Commandeur van Commandeur Ekovlees.

Als we Inmiddels aardig opgeschoten zijn in de race, 7 uur onderweg, slaat het pechduiveltje weer toe. Ook nu weer de zelfde steekas met het zelfde probleem. Gelukkig hadden we nog een hoes en voldoende vet. Er werd dus weer een poging gewaagd om de as te repareren. Na 45 minuten bleek dit gelukt en kon de auto de baan weer op. Als hij het weer 5 uur zou volhouden dan zou dat betekenen dat de finish gehaal zou worden. Vol goede moed de baan op. Als snel bleek dat de as zich prima hield. We deden weer mee. Inmiddels reden we p9 omdat er andere uitgevallen waren. Na 2 stints en twee wissels hield het echter op, de turbo heeft het niet overleefd…. Einde race na 9 ½ uur, helaas maar ook een vervelend onderdeel van de sport.28145167291_6b71f3e0fb_z

Met het einde voor onze aIMG-20160710-WA0003uto verlegde we onze aandacht naar het UGX team, een bittere pil, maar samen is samen. Met nog 2 uur te rijden in de race lagen zij op een derde plek in
de Toer Klasse . Spanning alom. De laatste pitstop en de laatste wissel, alles verloopt vlekkeloos en nu duimen dat alles heel blijft! En jawel, na 12 uur met zn alle in de hekken om het einde van de 12 uur voor iedereen te vieren. Maar natuurlijk vooral om het team van UGX toe te juichen.

Een prachtige dag wat smaakt naar meer……. Op naar 18 september te Zandvoort voor de volgende 12 uur.

Met dank aan onze sponsors:

Brezan, Champion, Etlon B.V. , Garage Sander van der Stroom‪‎, Commendeur Ekovlees, ITStudioHoorn, ‪Fortune West-Friesland‪, GoForLed, Milux, Reina Autoform, Calvindegrootkarting.nl, DutchRacingEvents.‪

natuurlijk ons team:

Johan Nolte, Sander van der Stroom, Mark de Groot, Frank Otto-Daniël, Marco, Edwin, Erwin, Danny Graafland, Bart Nolte, Calvin de Groot en alle leden van het UGX Racesimulators Racing Team!

En:

Hans de Groot namens Dutch Racing Events voor zijn prachtige vlog en foto’s

Thomas Bakker, Rob Klaucke en Haico Kats voor de mooie foto’s en verder al onze gasten die de dag compleet hebben gemaakt!

DNRT vlaggen