post

En daar zijn we weer voor een heerlijk dagje racen op het circuit van Assen. Het weer is top, de auto’s zijn er klaar voor en de rijders zijn uitgerust en uitgeslapen. Alle ingrediënten voor een mooie dag, LETS GO!!

Na de vorige race op Zandvoort moet Bart deelnemen aan de sportklasse omdat zijn rondetijden te snel zijn voor de tour. Spannend dus wat dit voor hem zal betekenen. Zal hij achterin het veld rijden of kan hij een rol van betekenis spelen… De banden spelen ook nog een rol. De afgelopen races werd gereden op Michelin en nu gaan we met Hankook van start….we gaan het zien. Johan start in de toer.

De eerste training verloopt voor zowel Bart en Johan prima. Beide zijn rustig begonnen. Bart rijd wel meteen de 2e tijd in zijn klasse met een 2.04.715. Dit beloofd dus wat te worden, zeker omdat hij ruimte voor verbetering ziet. Zoals gezegd is hij rustig beginnen en heeft het achterste van de tong niet laten zien. Johan reed de 5e tijd in de toerklasse met een 2.12.668. Ook Johan ziet verbetering mogelijk. De auto’s worden nog even nagelopen en klaargezet voor de tijdtraining.

Tijdtraining:

De tijdtraining voor Johan in de toer klasse zit erop. Het is een lastige sessie waar het niet helemaal wilde lukken. Al snel zette Johan zijn snelste tijd neer waar hij vervolgens niet meer aan zou komen. Na enige tijd in een treintje rijden laat Johan een gat te laten vallen om vervolgens eens goed voor te gaan zitten. Helaas lukt dit niet, met veel enthousiasme valt hij de Ramshoek aan en dat is net even te veel van het goede. Met een zijdelingse glijpartij betekent dit einde training. Auto heel, maar de banden zijn afgeschreven. P4 met een 2.09.519.

Bart start zijn tijdtraining top, al snel zette hij goede tijden neer en verbeterde hij zijn tijd t.o.v. de vrije training. Maar ook Bart vergaloppeert zich bij het nog scherper zetten van zijn tijd. Te veel gevraagd van de banden en het lukt hem hierna niet meer zijn tijd te verbeteren. Positief, hij kan wel lange tijd constante rondes rijden en dat is goed voor de wedstrijd. Met een 2.02.881 heeft hij een knappe 2e plaats en kan hij met een gerust gevoel naar de eerste race.

Voor beide auto’s worden nieuwe sets banden gemonteerd en met wat liters brandstof zijn ze klaar voor de race. LUNCH

Race 1 Tour:

De start van de race voor Johan gaat niet zoals gepland. Johan komt goed van zijn plek, maar bij het aanrennen van de eerste bocht gaat de kop van het veld dwars over de baan. Ook Johan verliest de controle over de auto, probeert deze nog op te vangen maar staat toch achterstevoren. Een echte “tankslapper” Bijna als laatste start hij de achtervolging en al snel begint hij auto’s in te halen. Van p20 naar p10, naar p5, wat een spanning. Ook p4 moet nog wel lukken, maar dan moet hij wel trappen voor wat hij waard is. Helaas dacht het (mo)torretje daar anders over en geeft met nog 6 minuten te rijden de geest. Ende race dus, JAMMER want er zat zeker meer in vandaag.

Race 1 Sport:

Het moet zo zijn, de start van de wedstrijd van Bart is, net als ie van Johan, top. Op de streep is hij al 1e in zijn klasse. Helaas door achterbanden die niet goed op temperatuur zijn, verliest hij in de komende 2 bochten tot 2x de auto en beland hij in de grindbak. Ook Bart kan als laatste verder. In de ronden die volgen kan hij gelukkig wel goede snelle ronden rijden en kan hij de nodige plaatsen goed maken. Na 4 rondjes is hij op de 5e plaats beland. Als een kopie van de race van zijn vader maakt ook Bart nog kans op P4 te halen, maar vanwege olie op de baan en auto’s die eraf geschoten zijn wordt en code 60 gezwaaid. In eerste instantie stelt iedereen zich aan het einde van de pitstraat op, maar uiteindelijk wordt de race gestaakt, het duurt te lang om de baan schoon te krijgen. Teleurstellend, maar het is niet anders. Dus p5 met zicht op meer geeft een goed gevoel voor de 2e race!

Race 2 Sport:

De start van Bart is redelijk, hij verliest een plaats, maar kan later in de ronde ook weer een plek terug pakken. Dus terug naar p5. Bart rijd in de 4e ronde een tijd die maar 0,015 van zijn kwalificatietijd verwijderd is en is dus heel goed onderweg. Na 3 rondes sluit aan bij p4, maar zit vast op deze plaats. In de bochten is Bart sneller en kan hij aanvallen, maar op de rechte stukken komt hij een stuk snelheid te kort. 3 rondes voor het einde doet Bart een poging om deze plaats te pakken, helaas gaat dit niet zoals verwacht. Bart duikt in het gat en wordt afgeknepen. Hij probeert zich er nog uit te remmen, maar helaas niet voldoende. Er is contact en daarna staat de stuurinrichting helemaal scheef en zit er een vervelende vibratie in. Bart voelt zich hierdoor genoodzaakt de race te stoppen en komt binnen. Einde race, balen! De adrenaline zit hoog en de emotie ook, hevig teleurgesteld spreekt Bart na da race de andere rijder aan. Hij had Bart niet gezien…. Dit kan gebeuren een raceongeluk.

Aan het einde van de dag dus niet het resultaat wat we vooraf wilde. Er is weer een hoop werk dat verricht moet worden om er  de volgende race, zondag 13 oktober, weer te staan.