post

Het was eindelijk zover, de start van het Super Race Weekend van de DNRT op het circuit van Zandvoort. Het hing er nog even om, maar beide auto’s waren op tijd klaar en op de donderdag arriveerden we op het circuit voor 3 dagen racen. De wedstrijden van de toer waren voor Johan op vrijdag en zaterdag en Bart zou op zaterdag en zondag rijden. Er was dit weekend ook een bijzondere “3e auto” mee, de racesimulator, mocht er onverhoopt uitval zijn, konden we overstappen op het o-zo populaire E-Racing 😉

De vrijdag begon met een prachtig zonnetje, de weersverwachting was top met zonnig weer en hoge temperaturen. Hoe lekker kun je dan langs de kustlijn zitten met een verkoelend briesje van de kust.

Een eerste training voor Johan was eigenlijk een shake down. Even kijken of alle systemen naar behoren werken, niet te gek, rustig aan. Dit was echter meteen de tijdtraining wat niet helemaal duidelijk bleek. Dus startend vanaf de 14e plek, kon Johan in race 1 lekker aan de bak.

Race 1; Johan:

De race begon met een goed start en Johan heeft al snel p9 te pakken. Te wijd in de Hughenholz en een spin bij uitkomen van de bocht zonder naam, hierdoor valt Johan weer terug naar p14. Uithuilen en overnieuw beginnen. Getergd had Johan de snelheid goed te pakken en met als eerste volle ronde een 2.04 liet hij zien dat hij het mes echt tussen de tanden had! Ronden volgde met 2.04 en zelfs een 2.03.66 en de een na de andere werd voorbij gereden. Spannend tot op de finish want tot dat moment had Johan zicht op P5! Helaas was de race 1 ronde tekort. Aangesloten bij het groepje, P8! Dat beloofd wat voor de volgende races, de snelheid zit er goed in!

Race 2; Johan:

Vanwege een tijdstraf voor overschrijding van de referentietijd start Johan de race als 11e. Voorafgaand aan de race was er een groot oliespoor neergelegd op het rechte stuk naar de Tarzanbocht. Hier was het dus oppassen geblazen. De start ging goed en omdat iedereen een beetje zoekend/voorzichtig was kon Johan in de Tarzanbocht met een goede lijn een aantal plekken pakken. In de race had hij uiteindelijk een mooie strijd met een BMW voor plek 5, in deze strijd verliest hij door een braketest de controle en spint hij (weer) in Hughenholz. Losgereden van de 7e plek is plaats 6 dus veilig. Goede race, auto doet het goed, op naar race 3!

Race 3; Johan:

Johan startte deze keer gewoon vanaf de plek waar hij de vorige race was gefinisht. Deze keer geen tijdsoverschrijding. Dit zal voor een deel ook met de temperatuur te maken hebben. Het was warm geworden en de snelle 2.03 en 2.04 wilde er niet meer uit komen. Gelukkig maar… anders had een deelname aan de sport wellicht noodzakelijk geweest. Johan start dus vanaf de 6e plek. Komt goed weg bij de start en pakt p7. Gedurende de race lukt het hem om op te schuiven naar de 4e plaats. Het gat naar de 1e 2 is veel te groot, wellicht kan hij bij race 4 aansluiten en vechten om de 3e plek. Top race gereden, de auto voelde goed! Dat smaakt naar meer, op naar morgen; race 4 voor Johan en de start van het weekend voor Bart  

Nadat de AX op zaterdagochtend is goedgekeurd maakte Bart zich op voor de start van zijn 1e sessie, de tijdtraining. Enorm gemotiveerd ging hij de baan op, echter liep dit niet geheel zoals verwacht. Bij het uitkomen van het Schijvlak verliest hij de controle over de auto. Al slingerend weet hij deze, gelukkig veilig, aan de kant de zetten. Helaas knalde de zekering bij het starten van de auto en betekende dit dus het einde van de sessie. Bart zal achteraan starten vanwege het niet zetten van een tijd. Balen!

Race 4; Johan:

De laatste race voor Johan verliep naar wens. Vanwege tijdstraffen van andere rijders door overschrijding van de referentietijd mocht Johan starten vanaf een 2e plek. Helaas lukte het niet om deze vast te houden. Gedurende de race heeft Johan meerdere leuke gevechten gehad. Net als eerdere wedstrijden zijn de 1e 2 echt veel te snel, maar daarachter was het erg close. De laatste 3 ronden reden p3,p4,p5 en p6 binnen twee seconde. Johan probeerde vanaf p6 om nog een plaats te winnen, maar de verschillen waren te klein en het lukte Johan niet om hier nog een plek te winnen. P6 is een mooie afsluiter van dit SuperRaceWeekend voor Johan. Klik hier voor de finish. Uiteindelijk na het bekijken van gereden tijden, rekening houdend met uitgedeelde straffen, optellen aftrekken van alle resultaten kwam er een mooie en vooral verrassende uitslag. Johan had P2 behaald, een prachtig podium met bijbehorende foto kon niet gemaakt vanwege Coronamaatregelen. Maar de blijdschap was er niet minder om. De afgelopen maanden is er veel tijd in de Saxo gestoken en dit was een mooie bekroning van al die inzet! Johan Gefeliciteerd!!

Race 1; Bart:

Zoals gezegd moest Bart achteraan starten omdat het in de tijdtraining niet helemaal ging zoals verwacht. Gelukkig waren deze problemen snel opgelost en ging Bart enorm gemotiveerd naar de startopstelling. Omdat hij zover achteraan stond kon hij deze niet zien, hierdoor werd hij vanaf het dak werd hij gecoacht voor het vallen van de vlag. De start was redelijk goed, maar toen bleken er toch wat problemen voor Bart. Na een aantal ronden leek kwam hij niet op snelheid te komen en kwam hij de pits in. Geen vermogen. In de pits het luchtfilter en de motorkap verwijderd en hup de baan weer op. In de eerste volle ronde verbetert Bart zijn persoonlijk snelste tijd 1.59.961!! Onder de 2 minuten. Het is jammer van de race, maar de snelheid was in het 2e deel goed. Uiteindelijk bleek dat de gaskabel bleef hangen. Ondanks de uitvalbeurt toch bemoedigend dat de tijd die hij had gereden zo goed was. Op naar morgen voor race 2 en 3.

Race 2; Bart:

Na alle ongemakken van gisteren stond Bart klaar voor de start. Er was de avond nog gesleuteld aan de auto om te zorgen dat vandaag alles naar wens zou lopen. Helaas moest de bittere pil van de vorige race nog even worden doorgeslikt. Starten dus als laatste van de klasse.

Ready for Battle

Ook nu werd Bart weer ingeseind over het vallen van de vlag, GOGOGOGOGO klonk het uit de mond van Marco die hem werkelijk naar voren schreeuwde. Alsof dit werkte! Bart leek als een kanon afgeschoten en vloog werkelijk door het veld. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht had hij al 7 plekken te pakken. Wat volgde was geweldig, alsof hij reed op een rails door een turbo aangedreven vloog hij werkelijk door het veld. De rondetijden waren geweldig en ook nu verbeterde hij zijn snelste tijd naar 1.58. Vanaf plaats 21 reed Bart naar P1, helemaal gaaf. Helaas wisten we wat er aan zat te komen. Waar Johan in race 1 al straf had gekregen voor te snel rijden, zou Bart dit zeker krijgen. Referentietijd voor Sport is niet sneller dan 2.00 en zoals gezegd reed Bart hier ruim en contant onder. Het feestgevoel van de 1e plaats verdween als snel bij het ontvangen van de straf. Ontgoocheld, teleurgesteld, boos zijn een aantal woorden die bij het schrijven terugkwamen. Bart kreeg een volle rond straf en kon dus ook voor race 3 achteraan starten. Jammer….

.

.

.

.

Race 3; Bart:

Weer achteraan verliep de start van de race helaas anders als verwacht. Bij het vallen van de startvlag schoot Bart weg, helaas raakte hij bij de start een auto die van rechts uitweek voor een stilstaande auto. Resultaat was een botsing en schade bij Bart. De voorbumper liep aan, maar ook de stuurstang bleek krom. Bart kwam nog binnen om de bumper te laten verwijderen en ging de baan weer op om toch meters te maken. Maar helaas, er viel niet mee te rijden. DNF

Toch als we hier even doorheen prikken is er een hoop Positief met de hoofdletter P. Johan behaalde met de Saxo P2 overall in de Toerklasse, de auto was goed en betrouwbaar met nog een paar kleine verbeterpunten. Voor Bart weten we dat de snelheid van de AX top was en dat de auto betrouwbaar lijkt. Ook hoeven we ons niet te vervelen 😉 want er is weer een hoop werk te verzetten om ervoor te zorgen dat beide auto’s weer klaar staan voor de volgende race op zondag 23 augustus op het Circuit Zandvoort

I’ll be back!