post

Race 3, Assen

En daar zijn we weer voor een heerlijk dagje racen op het circuit van Assen. Het weer is top, de auto’s zijn er klaar voor en de rijders zijn uitgerust en uitgeslapen. Alle ingrediënten voor een mooie dag, LETS GO!!

Na de vorige race op Zandvoort moet Bart deelnemen aan de sportklasse omdat zijn rondetijden te snel zijn voor de tour. Spannend dus wat dit voor hem zal betekenen. Zal hij achterin het veld rijden of kan hij een rol van betekenis spelen… De banden spelen ook nog een rol. De afgelopen races werd gereden op Michelin en nu gaan we met Hankook van start….we gaan het zien. Johan start in de toer.

De eerste training verloopt voor zowel Bart en Johan prima. Beide zijn rustig begonnen. Bart rijd wel meteen de 2e tijd in zijn klasse met een 2.04.715. Dit beloofd dus wat te worden, zeker omdat hij ruimte voor verbetering ziet. Zoals gezegd is hij rustig beginnen en heeft het achterste van de tong niet laten zien. Johan reed de 5e tijd in de toerklasse met een 2.12.668. Ook Johan ziet verbetering mogelijk. De auto’s worden nog even nagelopen en klaargezet voor de tijdtraining.

Tijdtraining:

De tijdtraining voor Johan in de toer klasse zit erop. Het is een lastige sessie waar het niet helemaal wilde lukken. Al snel zette Johan zijn snelste tijd neer waar hij vervolgens niet meer aan zou komen. Na enige tijd in een treintje rijden laat Johan een gat te laten vallen om vervolgens eens goed voor te gaan zitten. Helaas lukt dit niet, met veel enthousiasme valt hij de Ramshoek aan en dat is net even te veel van het goede. Met een zijdelingse glijpartij betekent dit einde training. Auto heel, maar de banden zijn afgeschreven. P4 met een 2.09.519.

Bart start zijn tijdtraining top, al snel zette hij goede tijden neer en verbeterde hij zijn tijd t.o.v. de vrije training. Maar ook Bart vergaloppeert zich bij het nog scherper zetten van zijn tijd. Te veel gevraagd van de banden en het lukt hem hierna niet meer zijn tijd te verbeteren. Positief, hij kan wel lange tijd constante rondes rijden en dat is goed voor de wedstrijd. Met een 2.02.881 heeft hij een knappe 2e plaats en kan hij met een gerust gevoel naar de eerste race.

Voor beide auto’s worden nieuwe sets banden gemonteerd en met wat liters brandstof zijn ze klaar voor de race. LUNCH

Race 1 Tour:

De start van de race voor Johan gaat niet zoals gepland. Johan komt goed van zijn plek, maar bij het aanrennen van de eerste bocht gaat de kop van het veld dwars over de baan. Ook Johan verliest de controle over de auto, probeert deze nog op te vangen maar staat toch achterstevoren. Een echte “tankslapper” Bijna als laatste start hij de achtervolging en al snel begint hij auto’s in te halen. Van p20 naar p10, naar p5, wat een spanning. Ook p4 moet nog wel lukken, maar dan moet hij wel trappen voor wat hij waard is. Helaas dacht het (mo)torretje daar anders over en geeft met nog 6 minuten te rijden de geest. Ende race dus, JAMMER want er zat zeker meer in vandaag.

Race 1 Sport:

Het moet zo zijn, de start van de wedstrijd van Bart is, net als ie van Johan, top. Op de streep is hij al 1e in zijn klasse. Helaas door achterbanden die niet goed op temperatuur zijn, verliest hij in de komende 2 bochten tot 2x de auto en beland hij in de grindbak. Ook Bart kan als laatste verder. In de ronden die volgen kan hij gelukkig wel goede snelle ronden rijden en kan hij de nodige plaatsen goed maken. Na 4 rondjes is hij op de 5e plaats beland. Als een kopie van de race van zijn vader maakt ook Bart nog kans op P4 te halen, maar vanwege olie op de baan en auto’s die eraf geschoten zijn wordt en code 60 gezwaaid. In eerste instantie stelt iedereen zich aan het einde van de pitstraat op, maar uiteindelijk wordt de race gestaakt, het duurt te lang om de baan schoon te krijgen. Teleurstellend, maar het is niet anders. Dus p5 met zicht op meer geeft een goed gevoel voor de 2e race!

Race 2 Sport:

De start van Bart is redelijk, hij verliest een plaats, maar kan later in de ronde ook weer een plek terug pakken. Dus terug naar p5. Bart rijd in de 4e ronde een tijd die maar 0,015 van zijn kwalificatietijd verwijderd is en is dus heel goed onderweg. Na 3 rondes sluit aan bij p4, maar zit vast op deze plaats. In de bochten is Bart sneller en kan hij aanvallen, maar op de rechte stukken komt hij een stuk snelheid te kort. 3 rondes voor het einde doet Bart een poging om deze plaats te pakken, helaas gaat dit niet zoals verwacht. Bart duikt in het gat en wordt afgeknepen. Hij probeert zich er nog uit te remmen, maar helaas niet voldoende. Er is contact en daarna staat de stuurinrichting helemaal scheef en zit er een vervelende vibratie in. Bart voelt zich hierdoor genoodzaakt de race te stoppen en komt binnen. Einde race, balen! De adrenaline zit hoog en de emotie ook, hevig teleurgesteld spreekt Bart na da race de andere rijder aan. Hij had Bart niet gezien…. Dit kan gebeuren een raceongeluk.

Aan het einde van de dag dus niet het resultaat wat we vooraf wilde. Er is weer een hoop werk dat verricht moet worden om er  de volgende race, zondag 13 oktober, weer te staan.

post

Race 2 @CircuitParkZandvoort

Het heeft een tijd geduurd, maar eindelijk is het zover. Voor ons gaat race 2 van start op het Circuit van Zandvoort. Na de afgelopen paasraces is er een hoop gebeurd. Er is hard gewerkt aan de motor om er voor te zorgen dat er naast een super bochtensnelheid ook snelheid is op het rechte stuk. Omdat het nooit helemaal te voorspellen is, vinden we het toch weer spannend. Naast de spanning voor de prestaties van de AX is er een nieuwe aanwinst mee naar het circuit. Een oude bekende, Citroen Saxo, ooit van Kitty is overgenomen en klaar om op de staart getrapt te worden. Johan start in de Saxo en Bart rijdt met de AX

Training:

Voor Johan verliep de training prima, hij heeft een behoorlijk aantal ronden kunnen rijden. Na de test tijdens de pinksterdagen zijn onder de Saxo andere, bredere banden gemonteerd, het rijgedrag was behoorlijk verbeterd. Over de tijden was is Johan tevreden; 2.08.688

Bart aan de andere kant had het geluk niet mee. Hij ging pas laat de baan op en kon deze meteen afbreken. Hij kwam binnen met het idee dat er iets mis was met de AX. Na controle bleek er een olielek te zijn. Het lek was wel gevonden maar niet te repareren. Dit zal de rest van de dag een grote rol spelen… geen tijd… jammer

Kwalificatie:

Tijdens de kwalificatie kamt Bart met een slippende koppeling. De olie lekt op de bak en hierdoor komt het potentieel van de auto er niet uit. Wel weet Bart een 1e tijd te pakken met 2.06.450. Omdat dit voor de toerklasse een te snelle tijd is, werd deze afgenomen en start Bart de wedstrijd vanaf de 6e plaats. In ieder geval kansen, mits de lekkage niet erger wordt en/of zorgt dat we moeten stoppen.

Voor Johan verliep de kwalificatie prima, de auto bevalt hem goed, zeker na de aanpassing die, na de training, gedaan was aan de stoel. Elke ronde kan Johan een beetje meer pushen. Met een rondetijd van 2.07.322 is hij bijna anderhalve seconde sneller dat de training, een derde plaats. Door het wegvallen van Bart klimt Nolte Senior een plekje en mag Johan dus uiteindelijk vanaf een 2e plaats starten. Ook voor Johan zit er nog meer in wellicht. In ieder geval voor beide mannen kansen, dus op naar race 1!

Race 1:

Met 2 Noltes in de top 6 is het en bijzondere start. Als de lichten doven gebeurd er een hoop. Al Voor de Tarzanbocht heeft Bart de eerste plaats te pakken. Met zijn AX schiet hij werkelijk uit de startblokken. Bart rijdt rondetijden die ruim een seconde sneller zijn dan de rest en dat met een slippende koppeling. Petje af. Met een voorsprong van ruim 15 seconde pakt hij de winst in race 1 en klokte hij 2.05.545 TOP!

Voor Johan verloopt de start een stuk minder goed. Daar waar Bart een sprong maakte, zakt Johan terug naar plaats 7. In tegenstelling tot Bart maakte dir de race voor Johan spannend en uitdagend, hij moet immers aan de bak om plekken te winnen. Ronde voor ronde lukt het Johan om zijn voorgangers bij te halen en te passeren. Uiteindelijk komt hij als 3e onder de vlag door, super gereden. Als dit race 2 ook zou gaat…..

Voor Bart was race 1 top, echter dit betekend niet dat de problemen weg zijn. Steeds meer had hij last van het slippen van de koppeling, afwachten dus of hij het volhoud.

Race 2:

Lang leek het er in race 2 op dat Bart deze met overmacht zou winnen. Bij de start gaf hij gas en was hij direct los. Helaas bewijst de sport maar weer een me mechanische te zijn. Problemen met de toerenbegrenser (een @tomcoronel et je?) Maakt dat hij binnen moet komen. Hij gaat uiteindelijk wel weer de baan op, maar voor spek en bonen. Resultaat een 27e plaats, jammer!


Johan beleefde een geweldige race. Hij is de hele race druk in gevecht met de club van BMW. Hij moest met zijn Saxo 5 stuks van het lijf houden. Dit lukte hem geweldig en met een prachtige actie verschalkte hij de BMW die voor hem reed, p3! Met het uitvallen van Bart werd dit P2. Een spannende, zware wedstrijd. Johan gefeliciteerd!

En dan is daar natuurlijk aan het einde van de dag het podium. Met een 3e en een 2e plaats heeft Johan een mooie en verdiende dag overwinning behaald. Uiteindelijk is er voor Bart nog een gedeelde 7e plaats voor Bart, dus evengoed een podium! Wij zijn trots op al onze jongens. De afgelopen weken is er weer veel en hard gewerkt. Op naar de volgende race, 29 augustus in Assen.

post

De paasraces, start van het seizoen, eindelijk!

Het is zover, de paasraces gaan van start en dat is voor ons de start van het seizoen. Na veel testwerk mogen we eindelijk de strijd aan met de rest van het veld. Alhoewel, strijd… dat valt nog te bezien. De auto is betrouwbaar, verschrikkelijk snel in de bochten, maar op het gebied van topsnelheid is het nog niet voor elkaar. Het is dus onduidelijk hoe we voor de dag zullen komen.

Zaterdag avond het hele spul afgeleverd op het circuit en naar de keuring geweest. De auto komt makkelijk door de keuring, een paar nieuwe stickers erop en hij staat klaar voor zondag, RACEDAG!

Om 7 uur verzamelen we op het circuit en kan het uitpakken beginnen, heerlijk gevoel om weer op het circuit te zijn. Het is direct gezellig in de box waar ook Sander van der Stroom, Marcello Benedetti en Nico Wijnand zijn aangekomen. Allemaal zin in een lekkere dag racen in het mooie zonnetje!

Afgesproken is dat Bart deze dag zal rijden en hij trapt de training voortvarend af. Het was wel lastig om een lekkere vrije ronde te rijden omdat her erg druk was op de baan. Ook de Citybugs reden mee met 22 auto’s waarmee het totale veld op 55 auto’s uitkwam. Aan het einde van de training heeft Bart 6 rondjes gereden waarin hij in zijn 4e ronde zijn snelste ronde rijd en de 2e tijd neerzet (2.08.051). Een goed begin, dat biedt perspectief er van uit gaande dat je normaal gesproken elke sessie wel een beetje harder kan omdat je weer in je ritme komt. De kwalificatie verloopt minder goed, het lukt in deze sessie helemaal niet om een goede vrije ronde te rijden. Mede omdat het zo druk is lukt het niet om in de bochten de ideale lijn te rijden. Dit is wel waar de AX het van moet hebben. Een teleurstellende 2.09.448 maakt dat Bart vanaf een 11e plaats zal starten in de eerste race. Kijkend naar de tijden van de auto’s voor Bart moet er nog wel wat winst te halen zijn, dus vol aan de bak! Verder starten de andere vanaf: Sander van der Stroom P9, Marcello Benedetti P15 en Mike Wijnand (zoon van) P17

Race 1:

De race start Bart vanaf een 6e plaats. Tijdens de kwalificatie was dit een 11e plaats, maar omdat een aantal auto’s de tijdslimiet hebben overschreden worden deze met een tijdstraf terug gezet. Bij de start is Bart direct goed weg, de eerste 2 ronden maakt hij een plaats goed en kan hij lekker meekomen. In de 3e ronde raakt hij in contact met een BMW e46 en daardoor raakt het stuurhuis van de AX los. Dit zorgt dat het rijden niet fijn is en dat Bart geen snelle rondetijden kan rijden. In de ronden die daarop volgen verliest hij weer een aantal plaatsen simpelweg omdat hij op de rechte stukken voorbij gereden, het gebrek aan topsnelheid is frustrerend! Uiteindelijk eindigt Bart op de 11e plaats.

Sander van der Stroom rijd een heel goede race en komt als 3e over de finish, Marcello krijgt een straf voor rijgedrag en overtreden van de referentietijd en wordt teruggezet tot P13. Hij heeft een probleem opgelopen bij het inhalen van een tegenstander waarbij een tik op zijn wiel er voor zorgt dat zijn stuurstangen het begeven. Mike Wijnand valt uit met brandstofproblemen en zal de 2e race achteraan starten.

Race 2:

Ook in deze race komt Bart goed weg, maar voor het einde van de pitstraat verliest Bart een paar plaatsen. Het gebrek aan topsnelheid is echt iets dat moet worden opgelost! Toch lukt het om weer op de 11e plaats terug te komen door een paar mooie inhaalacties. In de bochten loopt de AX echt fantastisch maar dit is niet voldoende om de lange rechte stukken te overleven. Na een ongeval en een periode van code 60 nog even een paar leuke gevechten met een Honda Civic gestreden. Het resultaat van deze race is p9. Over de twee races maakt dit dat Bart toch overall p9 is geworden. In het klassement van Huub wordt Bart 6e! Podium, leuk!

Sander van der stroom rijdt ook nu weer een goede wedstrijd, kiest in een paar situaties om geen gekke risico’s te nemen en verliest een 2 tal plaatsen. In deze race komt hij als 5e over de finish en wordt overall P3!!

Het was weer een oergezellige racedag waar diverse gasten zich kostelijk vermaken met zoals gebruikelijk een heerlijke BBQ onder de middagpauze. Een dag waarbij we, in tegenstelling tot vorig seizoen, betrouwbaar bleken. Wel zijn we tegen de verbeterpunten aangelopen en is er dus werk aan de winkel om te zorgen dat we de volgende race competitief zijn. De volgende race is 28 mei op het circuit van Zolder. Echter omdat dit geen geluidsdag is, kunnen wij vanwege onze te hoge db niet meerijden. Zaterdag 29 juni op het circuit van Zandvoort zullen we weer aan de start verschijnen.