post

5 juli Race 3 op het TT Circuit van Assen

Een race op een doordeweekse dag op het TT Circuit van Assen, altijd goed voor het nodige spektakel. Een baan waar weinig gereden word, voor en een of de ander zelfs jaren geleden. Kortom spannend, een relatief onbekende baan en weer een vol veld met rijders. Waar de afstand voor sommige te veel was, bleken toch 41 rijders de weg naar Assen gevonden te hebben.

Vrije training:

Na een nacht geïmproviseerd slapen, begon de dag uitgeslapen. Waar normaal altijd vroeg vertrokken wordt op de race dag, kon nu rustig genoten worden van een ontbijtje alvorens om 9 uur te starten met de eerste vrije training. Zoals gezegd voor iedereen nieuw en het hele veld stond te popelen om de baan op te gaan. Voor Bart en Sander was het zelfs de eerste keer dat zij hier zelf zou rijden. Sander had al wel de nodige kilometers gemaakt in de simulator om toch een beetje gevoel te hebben met de baan. Na de training stonden Mark en Sander er goed bij. Met respectievelijk p8 en p12. Johan had net als in Zandvoort problemen met het vermogen van zijn auto en kreeg de snelheid er niet echt lekker in, p22. Voor Bart gold dus dat het de eerste keer op deze baan was, een p30 was zijn deel. Niks om je zorgen over te maken, ruimte voor progressie dus! Met het optellen van de beste sectortijden was er voor Marc, Sander en Johan nog ongeveer een 0,5 tot 0,8 te winnen tot de tijd die ze uiteindelijk gereden hadden. Bart kon hier nog 1,8 seconde winnen en dus ook de grootste stappen maken.

 

Tijdtraining:

Dat Bart grote stappen zou maken, was te verwachten. Voor het eerst op dit circuit was het een kwestie van tijd dat hij in zijn ritme zou komen. Waar hij in de training nog op p30 stond wist hij zich in de tijdtraining als 24e te kwalificeren. Daarbij was opmerkelijk dat Bart zijn snelste ronde van de vrije training verbeterde met 3,4 seconde, TOP! Waar Johan net als in Zandvoort problemen had om mee te komen met het veld wist Johan in ieder geval de beste sectortijden van de training aan elkaar te knopen en zijn daar maximaal snelste ronde neer te zetten. Helaas kwam hij daar niet verder mee als een p30. Vreemd dat het niet wil lukken. Auto’s om hem heen trekken gewoon bij hem weg op het rechte stuk terwijl vol gas, vol gas is. Frustrerend! Tijdens het brainstormen werd verondersteld dat het mogelijk aan de katalysator zou kunnen liggen. Voor de race zou deze vervangen worden. Marc was in de vrije training de snelste van het koppel, in de tijdtraining wist Sander hem weer de loef af te steken. Met een 2.14,9 (iets langzamer als zijn perfecte sectortijden) kwam hij tot een p14. Het lukte Sander ook om zijn snelste sectoren aan elkaar te rijgen en zelfs meer, met een 2.14.3 kwam hij tot een mooie p11. In vergelijking tot de races op het circuit van Zandvoort zat iedereen een beetje daar waar hij “hoort” op naar 2 spannende races!

 

Tussen de kwalificatie en de race wordt er druk gesproken over het gebrek aan “doortrekken” van de auto van Johan. Zoals eerder besproken werd de katalysator van Johan vervangen in de hoop dat dit het verschil zou maken. Tegelijk werd er genoten van een heerlijke BBQ, dit blijft altijd een lekker moment. Met een broodje shoarma, kipsateetje, worstje, hamburger en lekkere salade weer top voor elkaar.

Race 1:

Startplek: Sander p11, Marc p14, Bart p24 en Johan p30

Dat aan het reactievermogen van Johan en Bart niks mankeert is bij de start direct duidelijk. Beide kiezen de goede lijnen en winnen enorm veel plekken. Na het eerste rondje komen Bart en Johan door op respectievelijk p16 en p21. Ook Marc weten bij de start goed van zijn plek te komen en hij kan een aantal plekken goedmaken. Sander verschakelde zich helaas bij de start. Omdat het te lang duurde voordat hij in de juiste versnelling zat, verloor hij een aantal plekken tot achter Marc. Sander kwam echter snel in een lekker ritme en na een ronde of 4 haalde hij Marc weer in. Hij weer voorin het veld het tempo goed te volgen en op p9 aansluiting te vinden bij de kop. Na een aantal mooie gevechten finisht uiteindelijk op een fantastische p6. Vlak achter Sander eindigt Marc op p10. Na de topstart die Bart naar p16 bracht lukte het niet om deze plaats vast te houden langzaam aan verloor Bart plekken maar wist uiteindelijk toch op p19 te eindigen. Met een 2.16.1 had hij ook weer zijn tijd verbeterd, goed bezig dus. Voor Johan gold eigenlijk hetzelfde, de goede start naar p19 wist hij niet vast te houden en ook Johan verloor een aantal plekken. Duidelijk is dat op topsnelheid verloren word. Met een p23 niet tevreden, maar toch wel 7 plekken gewonnen! De tijdsverbeteringen was minimaal en je zou dus kunnen zeggen de het vervangen van de katalysator verschil niet maakt. Op zoek dus naar een andere oorzaak, wat overigens nu op het circuit niet opgelost zal worden. Dus volle bak naar race 2 en kijken of de schade beperkt kan worden.

Race 2:

Startplek: Sander p6, Marc p10, Bart p19 en Johan p23

De start van de race was op zich voor iedereen prima, Marc verloor een plek, Sander kon zijn plek behouden en Bart en Johan konden net als in race 1 een aantal plekken winnen. De eerste 3 rondes van de wedstrijd waren spannend om te volgen. Iedereen zat in gevecht, tot het noodlot toesloeg voor Bart. In een stevig gevecht met auto 72 van Boerkamp kreeg Bart uiteindelijk bij het verlaten van “Ossebroeken” een duw op de achterkant. Normaal gesproken geen probleem, maar in deze bleef auto 72 doorduwen met als resultaat dat Bart bij het in gaan van “Strubben” op zijn dak belandde. Zwaar balen, einde race en een hoop schrik voor iedereen. Bart kon zelfstandig uit de auto kruipen en werd opgevangen door de Marshalls die snel ter plekke waren. Een ritje met de medical car bracht hem naar het medical centre waar hij helemaal nagekeken werd. Met de schrik in zijn lijf, maar zonder ernstige blessures kwam Bart enige tijd later terug in de box. Deze situatie veroorzaakte overigens een “code 60” Nadat de auto van Bart was weggesleept werd de wedstrijd weer vrij gegeven. 3 rondes lang moet een snelheid van 60km per uur gereden worden. De een of de ander interpreteerde dit vrijelijk. Waar bij de een het gat kleiner werd, groeide het gat bij de ander. De auto voor Marc hield zich strikt aan de 60 met als resultaat dat de aansluiting die er vooraf wel was, weg was. Ook verloor Marc een aantal plekken omdat hij niet goed wegkwam. Gedreven om toch nog een aantal plekken goed te ma

ken, maakte Marc in de laatste ronde nog een dure fout. Een mislukte inhaalpoging kostte hem een paar plekken en hij eindigde uiteindelijk op p15. Waar Marc niet goed weg kwam bij de herstart, profiteerde Johan optimaal. Ondanks dat hij even had getwijfeld om Bart te gaan helpen en toch behoorlijk geschrokken was dat hij Bart op z’n dak zag liggen, was hij bij de herstart heel attent. Binnen een paar bochten lag hij op p16. Ook Johan kreeg het aan de stok met auto 72, gelukkig op 4 wielen, maar wel met een behoorlijke schade aan de auto. Zo snel als hij p16 had veroverd, zo snel was hij hem ook weer kwijt. Bij het verlaten van “Strubben” zat Johan in een treintje van auto’s, bij het insturen van de “Ruskenhoek” had een andere deelnemer een stapel banden getoucheerd. Deze bandestapel kwam midden op de weg te staan. De auto’s voor Johan konden deze ontwijken, maar helaas kon Johan deze niet meer ontwijken. Hierdoor spinde hij en verloor hij 14! plaatsen. Dit had grote gevolgen voor het vervolg van zijn race. Het gat naar voren was groot waardoor aanvallen niet meer mogelijk was. Met een auto die niet meer helemaal deed wat hij wilde kon hij alleen nog met hand en tand verdedigen. Resultaat p30, gauw vergeten. Voor Sander verloopt race 2 eigenlijk saai. Hij start, weet zijn plaats te behouden en finished op de plek waar hij vertrok. Hij kon niet aanvallen naar voren en werd niet aangevallen van achter. P6 een topresultaat.

Na de race werd er nog veel gesproken over wat er allemaal gebeurd was………..

Prijsuitreiking:

Natuurlijk eindigde de dag zoals altijd met de prijsuitreiking. Huub had ook nu weer even aandacht voor racen op en over het randje. Racen is en blijft leuk als we het op het randje blijven doen. Met wederzijds respect en niet over het randje! Dankzij deze tegenvaller stond Bart deze keer niet op het podium. Door het niet finishen eindigde hij op p18. Bij afwezigheid van anderen mocht hij wel de prijs van p10 meenemen bij de “Rookies”

 

 

 

Voor de “Challenge” klasse stond NOSRacing er weer goed op. Met Sander op p4, Marc op p7 en Johan op p11, maar met de prijs van p10.

Het was een mooie race dag. Met ups en downs maar dat mag de pret niet drukken. Nu alles inpakken en herstellen voor de volgende race op vrijdag 4 augustus a.s. iedereen bedankt voor de steun en support en tot dan!

post

10 juni, race 2 van de Peugeot 206GTi cup

Na het succes van race 1, alle vier de rijders op het podium, beloofde ook race 2 weer een mooie te worden. Met de ervaring van race 1, wat kleine verbeteringen aan de auto en het nodige vertrouwen, stond iedereen te popelen om weer naar Zandvoort te gaan.

Zoals bij de eerste race bleek, was het heel wat anders om met vier auto’s aan de start te staan i.p.v. een zoals de jaren ervoor. Ook hier hadden we het nodige opgestoken en aangepast. Nadat alle spullen waren uitgestald begonnen we met een teamoverleg. Hans had alle taken op een rij gezet en iedereen verantwoordelijk gemaakt voor een taak. Met de nodige uitleg was iedereen dus goed voorbereid op de situaties die zouden kunnen voorvallen. De laatste controles werden gedaan voor de auto’s. Met de coureurs werden nog een aantal zaken doorgesproken zoals de juiste bandenspanning en hoeveelheid brandstof. Daarna maakte ze zich op voor de eerste training.

Voor deze dag was ons team aangevuld met extra hulp. Bowen en Ian hielpen mee in diverse ondersteunende taken en Rens was er als fotograaf. Ook Jordy Morsch van MotorsportMedia was aanwezig om de nodige foto’s te schieten.

Vrije training:

Tijdens de eerste rondjes van de training bleek dat Johan direct lekker in zijn auto zat. Al snel reed hij rondetijden van in de 2.14.9 en was daarmee al sneller dan de vorige racedag. Helemaal blij dus. Later bleek dat hij van de vier rijders de snelste was. Sander volgde op 0.8 sec en Marc was ook erg tevreden maar zat daar weer 0.6 sec. achter. Bart sloot de rij, was wel redelijk tevreden maar kon het tempo van de andere niet volgen. Later bleek dat de achteras van Bart niet helemaal top was. Ondanks dat de achteras van nieuwe lagers was voorzien, zat hier veel speling op. Natuurlijk was hier voor n niks meer aan te doen, dus gas op die plank en zien waar het schip strand. Met een 2.18.6 en een 28e plaats zou het een lange dag worden….

Kwalificatie:

Voor Marc verliep de kwalificatie naar wens, waar hij bij de training nog een 2.16.0 liet noteren zette hij een nu 2.14.3 neer. Een hele verbetering en dus reden genoeg voor een tevreden gevoel. Ook Sander was erg tevreden, ook hij had een behoorlijk snellere tijd weten te rijden in tijdens de kwalificatie. Met een 2.14.5 was hij 1.2 seconde sneller dan in de training. Ook Bat wist zijn tijd erg te verbeteren. Van een 2.18 kwam hij nu uit op 2.15.8 helaas bleef de positie op de startopstelling wel p29 en moest hij dus vanuit het achterveld starten. Wel had hij het gevoel van problemen met de achteras enigszins kunnen opvangen. Met al deze verbetering zou je denken dat ook Johan een sprongetje zou kunnen maken. Helaas bleek het tegendeel en was hij als enige langzamer dan hij was in de training. Wat de oorzaak van deze verslechtering was, werd niet helemaal duidelijk. Balen was het wel! Dus druk overleg om te zien waar het probleem vandaan kwam. Bespreken wat er was veranderd tussen de training en de kwalificatie en proberen het probleem te begrijpen. Zo goed als de auto aanvoelde in de vrij training zo slecht was het gevoel in de kwalificatie, veel onderstuurd het leek wel een compleet andere auto! Inmiddels was het lekker druk geworden in de pit box. Er waren veel relaties aanwezig en tussen al het overleg dat er was met coureur en monteur was er voldoende tijd om gezellig bij te praten en de nodige uitleg te geven over van alles wat er gebeurde in en op de baan. Iedereen vermaakte zich zichtbaar, zeker toen de BBQ aan ging. Ook deze keer was de BBQ weer een succes en kon iedereen zich lekker te buiten gaan aan heerlijke salades en topvlees. Jong en oud genoot zichtbaar.

Race 1:

Startplaatsen: Marc p12, Sander p17, Johan p27 en Bart p29

Omdat de kwalificatie niet bracht wat er van werd verwacht, werden de nieuwe banden onder de auto van Johan weer vervangen voor de oude waar hij op reed tijdens de training. Ondanks zijn P27, kon hij met een wereld start al voor de 1e bocht 3-4 auto inhalen en buitenom door de Tarzan daarna naar binnen voor de Gerlach. Binnen één ronden had hij al 9 auto’s ingehaald.  Ondanks dat de we de oude voorbanden weer terug hadden gezet toch veel last van het onderstuur. Jammer genoeg kwam er in ronde 10 code 60 en een ronden daarna de rode vlag. Johan finishte als P16. Even dreigde een straf van 20 seconde voor inhalen van Marc onder geel. Omdat Marc was gespind en dus uit het grind kwam met lage snelheid, kon ik niet anders als hem inhalen. Bij het bekijken van de beelden bleek dit ook en kwam de straf te vervallen. Dus definitief p16 en best tevreden. Marc had dus een heel andere race. Bij de start en de eerste keer inrijden van de Tarzan bocht was er een kleine aanrijding en verloor hij een aantal plaatsen. Gemotiveerd om zijn verloren plaatsen weer goed te maken was hij iets te enthousiast bij het aanremmen/uitremmen voor/in de Tarzanbocht. Dit zorgde ervoor dat hij spinde en achteruit het grind in schoot. Gelukkig kon hij zijn weg vervolgen, achter Johan dus! Uiteindelijk kon hij Johan nog voorbij en finishte op p15. Gezien de problemen onderweg overheerste de tevredenheid. Zeker ook over de 2.14.5 als rondetijd. Sander reed een heerlijke race, kende eigenlijk geen problemen en reed van p17 naar p10. Het gat naar p9 net even te groot en geen gevaar van achter. Lekker ingehaald en een mooie uitgangspositie voor race 2. Ook Bart kende een goede race, me constante rondetijden wist hij leuke gevechten in zijn voordeel te beslissen en vanaf p29 finishte hij op p18, een heel goede prestatie. Lange tijd leek het er zelfs op dat hij van de 4 rijders de snelste rondetijd zou neerzetten en dat met zijn gebrekkige achteras! Uiteindelijk waren Sander en Marc net iets sneller, maar Bart laat duidelijk zien dat hij een snelle leerling is met constante rondetijden en mooie inhaalacties, petje af! Met een code 60 eindigde de race voortijdig, maar dat mocht de pret niet drukken.

Mooi te zien dat na de race eigenlijk iedereen tevreden was. Er werd druk geëvalueerd en besproken wat voor de 2e race het plan van aanpak zou worden.

Race 2:

Startplaatsen: Sander p9, Marc p15, Johan p16 en Bart p19

Bij de start van race 2 startte Johan weer op de nieuwe banden, kon niet anders omdat de oude nu echt op waren. De start was top. Johan pakte meteen 3 auto’s. Daarna was het proberen positie te houden. Met weer zeer veel onderstuur en een te snel blokkerende achterkant best een uitdaging. Bart maakte een mooie opmars van achter uit de groep van ongeveer 6 auto’s welke achter Johan reden. Maar met breed houden wis Johan zijn positie te houden. Bart was veel sneller en kwam naast Johan. Vervolgens reden ze gezamenlijk door de Tarzan en Gerlach. Helaas dacht Bart bij de Huganoltz dat Johan al achter hem zat en stuurde te vroeg in. Hierdoor raakte beide auto’s elkaar, jawel Vader en Zoon! Met als gevolg dat Johan 2 posities kwijt raakte. Door de aanrijding had Johan een scheef stuur. Door volle bak gas te blijven geven en dik verdedigen ontstond achter hem de bekende TruliTrain. In ronde 10 maakte Johan nog een mooie drift in het Scheivlak, dit bleek DE drift van het weekend! Johan haalde de finish op p16 en heeft erg genoten van de strijd op de baan. Bart kon verder geen plaatsen winnen en eindigde op p14. Marc startte de race vanaf p15, had een goede start en kon lekker pushen. Uiteindelijk kwam hij tot de staart van Sander die zijn p9 mooi had vastgehouden. Marc kon Sander echter niet langer aanvallen omdat zich een probleem met de remblokken voordeed. Hij verloor zelfs nog een plek en eindigde op p11. Met een nieuw persoonlijk record en mooie gevechten weer een leuke race dag gehad. Ook Sander was erg blij aan het einde van de dag. Met een finish op p9 was hij de eerste en de snelste van het team en met een 2.13.7 in race 1.

Zoals eerder gemeld rijden er twee klassementen door elkaar. ‘De Rookies” en “De Challenge” klasse. De auto’s zijn voorzien van een kleur belijning op het achterraam zodat er voor de toeschouwers duidelijk te zien is in welke klasse de auto rijd. De uiteindelijk finish plaatsen zeggen dus niet meteen waar je in het klassement bent geëindigd. Op dus naar de prijsuitreiking waar het dan dus toch weer spannend is! Er werd gestart uitreiking van de klasse waarin Bart rijdt, “De Rookies” Bart had een steady weekend gereden waar hij van P 29 naar P14 overall reed. Dit bracht hem een mooie p8

 

Ook bij de uitreiking van het “Challenge” klassement was het spannend, Duidelijk was wel dat Sander de 1e van het team was. Met Sander op p6, Marc op p7 en Johan op p8 hebben zeker een verdienstelijk raceweekend gehad!

Sander en Marc waren zeer tevreden, maar het gat naar de voorkant is nog 1 tot 1,5 seconde. Johan heeft nog een uitdaging om te begrijpen waarom de snelheid er wel was in de training en daarna niet meer. Bart had problemen met zijn achteras welke opgelost moeten worden. Kortom, er is weer werk aan de winkel! Op naar Assen

 

post

Peugeot 206 GTi cup, de openingsrace!

Het is al weer even geleden, maar 8 april was het dan eindelijk zover. De eerste race van een nieuwe cup. Het begon allemaal met een goed idee van de DNRT en vervolgens met een grap en een grol voor NOSRacing. Voordat de inschrijving goed en wel op gang was stonden er 4 Peugeot 206 GTi’s in Opdam en was NOSRacing van 1 coureur uitgegroeid naar een team met 4 rijders.

Vanaf dat moment gebeurde er veel, het team breidde uit met diverse vrijwilligers en er werd veel en hard gewerkt om de auto’s klaar te krijgen voor het nieuwe seizoen. Het leek even niet te lukken, maar uiteindelijk stonden alle 4 de auto’s op tijd klaar om bij de openingsrace te kunnen deelnemen.

Vrijdag avond was dan nog een spannend moment, hier kon alvast gekeurd en ingeschreven worden. Vooral de keuring leverde het laatste spannende moment op. Gelukkig, op een paar kleine details na, waren alle 3 de auto’s goed gekeurd. Er werd nog hulp geboden aan andere bij het juist aansluiten van de hoofdstroom schakelaar. Als finishing touch werden nog de stickers geplakt met nummers en namen. Klaar voor een mooie dag racen!

Zaterdag:

Marc Rietkerk moest met zijn auto nog naar de keuring en ook zijn auto werd goed gekeurd. Vervolgens werd zijn auto ook nog van de nodige stickers voorzien en was iedereen klaar voor de eerste tijdtraining. Dat wil zeggen, eerst nog even een overleg met de verdeling van taken om vervolgens de laatste controles uit te voeren. Vervolgens was het tijd voor de rijdersbriefing. Tijdens de rijdersbriefing werden alle auto’s in de pitstraat voor de box geparkeerd om ze nog even op de foto te nemen. Na de briefing aangevuld met de rijders, een mooi plaatje!

Vrije training:

Het was een gaaf gezicht, 4 auto’s aan het einde van de pitstraat, wachtend op het groene licht, en GO! Er was veel gesproken over hoe e.e.a. zou gaan, hoe de auto zich zou gedragen, hoe het vermogen zou zijn, kortom waar we zouden staan t.o.v. de anderen. De eerste rondjes werden gemaakt en snel werd duidelijk dat niet iedereen tevreden was met zijn auto. Met Marc op p10, Sander op p14, Bart op p17 en Johan op p25 was er voldoende ruimte voor verbetering. Vooral op het gebied van de wegligging. Ook was het moeilijk een goede ronde te rijden in druk verkeer.

Kwalificatie:

Wat een drukte in de box, het was best even wennen. Er moesten 4 auto’s gereed gemaakt worden waar we gewend waren maar 1 auto te doen. Bijna werd vergeten op tijd aan de sessie te beginnen. Gelukkig was iedereen op tijd de baan op en kon de kwalificeren beginnen. Waar de een last had van onderstuur, had de ander last van zijn niet ideale plek op de baan. Zoals al gemeld met 45 auto’s een drukte van belang. Met Sander op p15 en Marc op p16 was er vooral tevredenheid. Johan en Bart hadden respectievelijk p26 en p19  getraind en het meeste gevoel dat er meer in had gezeten. Kortom, nieuwe klasse, nieuwe auto, allemaal even wennen maar met z’n alle aan de voorkant van het middenveld was bepaald niet slecht.

Met de kennis van de training en de kwalificatie was er genoeg te bespreken in de aanloop naar de 1e race. Wat te doen met de bandenspanning bijvoorbeeld. Hoeveel brandstof gooien we erin en wat is nou wel of niet de ideale lijn. Mooiste van alles is om 4 coureurs met zoveel passie en enthousiasme de zelfde sport te zien beleven. Alle auto’s werden zorgvuldig nagekeken. Aan alles werd gedacht, dus ook aan de inwendige mens en na een lekker stukje vlees op de BBQ was het dan eindelijk zover, op naar de startopstelling, op naar de eerste race!

Race 1:

Startplaatsen: Sander p15, Marc p16, Johan p26, Bart p19

Bij de start kwam iedereen goed van zijn plek. Johan had zelfs een superstart en had voor de eerste bocht al 5 plaatsen gewonnen. Duidelijk werd dat er een behoorlijk aantal “Rookies” meereden, voordeel was hier dat Johan, maar ook Marc makkelijk een aantal plaatsen kon pakken. Met een hoop gedoe voor de neus en een eenzijdig ongeluk kon Johan vooral in het begin goed meekomen. De keus in afstelling hielp hier duidelijk. Later in de race speelde hem dit echter parten en werd de auto nerveuser en verloor Johan nog wat terrein. Marc, die met de zelfde afstelling reed als Johan had geen problemen tot vlak voor het einde. Hij reed voor Sander en was flink aan het verdedigen. Hierdoor kon verkeer van achter weer aansluiten en werd het bij het aanremmen van de Tarzanbocht, bocht naar bocht spannender. Marc en Sander vormde rondenlang een treintje. Nadat zich een auto tussen Sander en Marc had genesteld, werd het 2 ronde voor het einde zo close dat Marc achterop geraakt werd en hard de grindbak in schoot. Toen de stofwolken waren opgetrokken, kon Marc zijn weg zelfstandig vervolgen. Balen als een stekker omdat zijn, op dat moment mooie, p9 veranderde in een 28e plaats. Sander had geen last van dit alles en reed naar een knappe p8 toe. Echter omdat hij in de Mastersbocht een aanrijding veroorzaakte, kreeg hij een tijdstraf van 20 seconden en werd die p8 uiteindelijk p15. Behoorlijk zwaar gestraft, zeker omdat het idee is dat Sander in der verste verte niet op Hans Klok lijkt. Dit maakte dat de “Rookie” van ons team als eerste geklasseerd werd met een knappe p14!! Knap omdat hij, na een aanrijding die hij had in de Tarzanbocht, met een kromme veerpoot in de rondte reed. Hij had hierdoor veel last van onderstuur en bleek uiteindelijk ook nog maar een paar druppels benzine aan boord te hebben. Beginnersgeluk of niet, een mooier begin van zijn race carrière kon je niet bedenken.

Nadat iedereen in de pit box was aangekomen werd de schade op gemaakt. Van een beschadigde voorbumper, een afgereden spiegel tot een band die door een spin bijna van de velg was gelopen, alles werd met passie, snelheid en kundigheid weer verholpen zodat iedereen weer aan de start kon verschijnen van race 2. En natuurlijk werd er weer druk gesproken over diverse spannende momenten op de baan, de start, een crash, een duw en een spin. De strategie voor race 2 werd doorgesproken en iedereen kon zich weer opmaken voor de volgende!

Race 2:

Startplaatsen: Sander p15, Marc p28, Johan p16, Bart p14

Daar waar race 1 voor Bart een topper was, ging het bij de start van race 2 niet zo goed. Hij verloor een aantal plaatsen omdat hij zich verschakelde. Hiervan kon Sander kon profiteren. Sander, die in race 1 de snelste van het stel was, reed nu makkelijk weg en wist zonder al te veel problemen zelfs tot een p9 op te rukken. Vlak voor het einde van de race verloor hij nog een plekje om uiteindelijk tot een p10 te komen. Met een aantal leuke gevechten op de baan en zonder straf met een positief gevoel afgesloten. Bart had nog even strijd met zijn vader en het was mooi te zien hoe ze zij-aan-zij door de Tarzanbocht schoten. Bart had de betere lijn en hield van de twee de kop. Daarna kwam hij in een goed ritme en kon hij een zijn verloren plaatsen goedmaken en zelfs een winnen. Een mooie 13e plaats voor nummer 13 was zijn deel. Weer knap gezien het feit dat hij nog steeds met een kromme veerpoot in de rondte reed. Ook deze race had hij behoorlijk last van overstuur. Verbeterpunt voor de volgende race! Daar waar Sander en Bart een relatief makkelijk race reden, was dat voor Marc en Johan heel anders. Johan verloor bij de start een hoop plaatsen om dat hij opgesloten zat achter Bart. Dit maakte dat hij tussen rijders terecht kwam waar hij toch wel de snellere was. Met leuke strijd en close racing kon hij een aantal plaatsen winnen. Uiteindelijk werd het nog spannend met Marc, die komend vanaf plaats 28 een hele goede opmars had gemaakt, mooie inhaalacties had gemaakt en de domper van race 1 zo een beetje van zich af had gereden. In het begin van de race was inhalen moeilijk. Het was druk en soms wilden ze met zijn drieën tegelijk door de bocht. Uiteindelijk kwamen er kansen en kon Marc met al zijn ervaring opschuiven naar p18! Hier zat hij achter Johan, en vast bleek als snel. Johan verdedigde met hand en tand en kon uiteindelijk Marc achter zicht houden. Eindstand van de race: Sander p10, Bart p13, Johan p17 en Marc p18

Met een eerste Racedag op zak en de nodige ideeën en vooral een goed beeld van waar we in het veld rijden was er een hoop te bespreken en zal er de komende weken naar 10 juni toe nog een hoop te doen zijn om alle auto’s weer tiptop aan de start te laten verschijnen. Ook nu was de dag weer erg gezellig met de nodige gasten in de box en natuurlijk met het hele team dat weer met zijn alle aanwezig was.

Na elke race is er natuurlijk een prijsuitreiking en spoedde wij ons naar het begin van de pitstraat. Zoals altijd had spreekmeester Huib het woord en kreeg hij met de bekende anekdotes iedereen weer aan het lachen. Voor NOSRacing een spannend moment. welke plek zouden we innemen in het kalssement? In onze cup wordt er geracet in 2 klassementen, Het “Challenge klassement” en het “Rookie klassement”

          

 

*

*

*

Stand Challenge klassement:    Stand Rookies Klassement:

P5 Sander van der Stroom                                        P6 Bart Nolte

P6 Johan Nolte

P8 Marc Rietkerk

post

zondag 10 juli 2016, de 12 uurs race van Circuit Park Zandvoort

Al enige weken werd er hard gewerkt om de Seat klaar te krijgen voor de eerste 12 uurs race sinds 2012. Zeker in de laatste week werd er erg veel werk verzet om alle aanpassing af te krijgen. Tot de vrijdag voor de race was er nog veel werk te doen en was de verf nog nat.

WP_20160714_18_22_35_ProZaterdag ochtend vroeg werd de trekker gehaald bij SterTrans In Wormerveer opgehaald. SterTrans sponsort het Team sinds dit jaar en maakt het mogelijk dat we met alle benodigdheden naar het circuit kunnen. Met het aanpikken van de trailer kon het inladen beginnen. Rond de middag stonden we geladen met alle gereedschap bij Garage Sander van der Stroom om de auto op te halen. Hier werd nog hard gewerkt om de laatste stickers te plakken, er werd nog even snel overlegd of alle stickers goed geplaatst waren en definitief geplakt konden worden. Klaar en ingepakt vertrokken we rond half een richting Zandvoort om daar te starten met de eerste training.

Natuurlijk zou eerst de onthulling plaatsvinden. In de voorafgaande week waren er al diverse teasers geplaatst op de Facebook pagina van NOSRacing hier de video van de onthulling.

de officiële onthulling van de Seat "Spec2" van NOSRacing

We deelden de pit box met het UGX Racesimulators Racing Team op het laatste moment besloten zij ook mee te doen aan de 12 uur wat voor hen de eerste keer was.  Nadat alles op zijn plek stond en iedereen aan elkaar was voorgesteld begon de eerste training. De training duurde een uur en beide coureurs, Johan en Sander hadden de tijd om de auto even te proeven. Het was natuurlijk een grote verrassing hoe de auto zou rijden. Werkelijk alles was veranderd aan de auto; 17 inch velgen/banden, bredere wielbasis, ander onderstel, anders uitgewogen, anders uitgelijnd, fantastische spoiler en dat allemaal zonder een fatsoenlijke test.  Sander begon, rustig en kwam heel tevreden van de baan. WP_20160709_17_53_24_ProJohan ging vervolgens en kreeg ook nog te maken met wat regen. De training ging voor beide prima en naar aanleiding van de rondetijden werden we ingedeeld in de Sport klasse, die we meteen maar ff aanvoerde. Nu is de training de kwalificatie niet, maar die volgende al snel. Met een inmiddels opgedroogde baan kwalificeerde we ons als 3e in de Sport. Een mooie uitgangspositie, al is de startplek voor een race van 12 uur
minder belangrijk als die voor een sprintrace. Als afsluiting een heerlijk broodje shoarma en evalueren en dan op naar huis, vroeg naar bed om superfit aan de start te staan van een echte uithoudingsproef. 12 uur lang rondjes rijden op ons prachtige circuit van Zandvoort.

Zondag:

Geladen met spanning verzamelden we in de pit box, het zou vandaag echt gaan gebeuren. Omdat er tijdens de 12 uur een aantal aandachtspunten zijn waar we tijdens de spintraces niet mee kunnen oefenen, werd er onder het genot van een bakkie koffie de taken verdeeld voor de dag. Edwin kreeg de verantwoordelijkheid over het aansturen tijdens de pitstop. Frank noteert wat er gebeurd en wie wisselt bij welke stop om er zeker van te zijn dat we voldoende keer wisselen. Bart is verantwoordelijk voor het tanken, ook 28188798546_9097842d60_zhier zijn regels waar we normaal niet mee van doen hebben. Danny monteur, Mark de catering en Johan en Sander als vanzelfsprekend de coureurs, echter bleek later kregen ze ook een extra taak tijdens de pitstop. Het samenstelling zoals afgesproken tijdens de pitstop zullen dit doen voor beide auto’s. Omdat onze auto een turbo heeft, mag/moet de motor tijdens de pitstop blijven draaien. Hierdoor moet er een extra persoon zijn die met een brandblusser aan de voorkant van de auto staat, Johan en Sander dus. Als speciale gast was Hans de Groot van Dutch Racing Events deze dag aanwezig, hij heeft uiteindelijk met zijn vlog een hele andere kijk en mooie samenvatting in beeld gegeven. De vlog kunt U via een link onderaan bekijken!

Het is zover 07.45 tijd om naar de startopstelling te gaan. Sander gaat als eerste coureur de baan op en neemt de start voor zijn rekening. Bij de start van de race vallen we een aantal plaatsen terug, voor Sander komt een auto slecht van zijn plek en in de run naar de eerste bocht kan Sander niet anders als deze te passeren aan de kant van de muur, IMG_2785gelukkig gaat dit net goed en komt Sander heel door de eerste bocht. Als 8e, maar goed bij 12 uur rijden maak je het verschil niet in de eerste bocht. Omdat alle klasses, 42 auto’s,  gelijktijdig starten is het een drukte van belang gedurende de eerste stint zie je dat het veld op zijn plaats komt. Sander raakt steeds meer vertrouwd in de auto en noteert behoorlijke tijden. Na een uur rijden komt hij binnen voor een brandstof en een wissel met Johan. Sander is erg enthousiast, de auto rijd prima op de baan supergaaf! Nog maar net bijgekomen van zijn eerste stint, komt Johan na 20 minuten plotseling binnen. Er ontstaat een beetje paniek, Johan geeft aan dat er een trilling aan de linker voorkant zit. Krik eronder en kijken, niets te zien op het eerste oog. Terwijl de auto wordt nagekeken heeft Sander haast zich aan te kleden omdat er meteen weer gewisseld moet worden. Maar met een beetje gedoe is Sander weer onderweg, P10.

WP_20160710_10_39_37_ProHelaas komt ook Sander snel weer binnen, de aandrijf as is defect, ofwel de hoes van de homokineet is er afgelopen en het vet is weggeslagen. Helaas past de reserve aandrijfas net niet en moet de homokineet worden overgezet. Een reparatie die lukt prima, maar neemt alleen behoorlijk tijd in beslag en na ongeveer 48 minuten kan de auto de baan weer op met Johan achter het stuur. Het is pas 9.45 uur en we moeten nog zo lang. Hopen dat we nu van verdere malheur verschoond blijven.

Johan rijdt een lange stint en de steekas houd het prima, we rijden p11 met 4 ronden achterstand op de p10. De rondetijden zijn bemoedigend. Johan rijd 2.11 en is daarmee net zo snel als de op 4. Inmiddels is het in de pitbox gezellig druk met diverse gasten die zich prima vermaken met alle racedrukte op en om de baan. Natuurlijk weer voorzien van een 28145624281_6d3d6eee2c_zheerlijke kop koffie beschikbaar gesteld door Nico Schipper van Fortune West-Friesland en een voortreffelijke barbecue beschikbaar gesteld door Hans Commandeur van Commandeur Ekovlees.

Als we Inmiddels aardig opgeschoten zijn in de race, 7 uur onderweg, slaat het pechduiveltje weer toe. Ook nu weer de zelfde steekas met het zelfde probleem. Gelukkig hadden we nog een hoes en voldoende vet. Er werd dus weer een poging gewaagd om de as te repareren. Na 45 minuten bleek dit gelukt en kon de auto de baan weer op. Als hij het weer 5 uur zou volhouden dan zou dat betekenen dat de finish gehaal zou worden. Vol goede moed de baan op. Als snel bleek dat de as zich prima hield. We deden weer mee. Inmiddels reden we p9 omdat er andere uitgevallen waren. Na 2 stints en twee wissels hield het echter op, de turbo heeft het niet overleefd…. Einde race na 9 ½ uur, helaas maar ook een vervelend onderdeel van de sport.28145167291_6b71f3e0fb_z

Met het einde voor onze aIMG-20160710-WA0003uto verlegde we onze aandacht naar het UGX team, een bittere pil, maar samen is samen. Met nog 2 uur te rijden in de race lagen zij op een derde plek in
de Toer Klasse . Spanning alom. De laatste pitstop en de laatste wissel, alles verloopt vlekkeloos en nu duimen dat alles heel blijft! En jawel, na 12 uur met zn alle in de hekken om het einde van de 12 uur voor iedereen te vieren. Maar natuurlijk vooral om het team van UGX toe te juichen.

Een prachtige dag wat smaakt naar meer……. Op naar 18 september te Zandvoort voor de volgende 12 uur.

Met dank aan onze sponsors:

Brezan, Champion, Etlon B.V. , Garage Sander van der Stroom‪‎, Commendeur Ekovlees, ITStudioHoorn, ‪Fortune West-Friesland‪, GoForLed, Milux, Reina Autoform, Calvindegrootkarting.nl, DutchRacingEvents.‪

natuurlijk ons team:

Johan Nolte, Sander van der Stroom, Mark de Groot, Frank Otto-Daniël, Marco, Edwin, Erwin, Danny Graafland, Bart Nolte, Calvin de Groot en alle leden van het UGX Racesimulators Racing Team!

En:

Hans de Groot namens Dutch Racing Events voor zijn prachtige vlog en foto’s

Thomas Bakker, Rob Klaucke en Haico Kats voor de mooie foto’s en verder al onze gasten die de dag compleet hebben gemaakt!

DNRT vlaggen