post

En het seizoen zit erop!

Het seizoen zit er inmiddels alweer een tijdje op. Het was een druk seizoen waarin veel gebeurde. Waar we normaal 1 auto aan de start hadden staan, startte we dit seizoen met 4 auto’s. Het seizoen had ups en downs. Voor de een meer ups en de ander meer downs. Uiteindelijk wist iedereen zich in de top 10 van zijn klasse te rijden en dat is zeker  een heel knappe prestatie!

Met het missen van de laatste wedstrijd zakte Marc een eind weg in het eindklassement. Waar hij lang op p5 had gestaan werd p9 uiteindelijk zijn plek. Johan eindigde op p6 en Sander wist een fantastische 2e plaats te halen!! Bart reed in de Rookie klasse naar een knappe p8. Met 3 uitvalbeurten en een hoop pech in zijn eerste racejaar een heel goede prestatie.

voor de complete stand klikt u op deze link

Het was een mooi seizoen, als Team hebben we een mooie groei doorgemaakt, we hebben twee nieuwe teamleden kunnen toevoegen aan ons team en we hebben een hoop geleerd. We sluiten 2017 dus met een goed gevoel af, op naar 2018…..

 

post

4 augustus de start van het Super Race Weekend op Circuitpark Zandvoort

Een weekend waar drie dagen actie op de baan is en alle raceklasses aan bod komen. Voor de Peugeot206GTicup een special met 3 wedstrijden!

Het was spannend in de aanloop van deze wedstrijd of iedereen, dus ook Bart, op tijd klaar zouden zijn om aan de start te verschijnen. M.n. Bart omdat hij na de koprol op het TT circuit van Assen nogal het e.e.a. moest repareren/vervangen.

Bij aankomst op het circuit was het dan ook spannend of bij de technische keuring alles oké was. Al snel bleek dat voor Sander, Marc en Johan alles in orde was. Helaas lag dit bij Bart anders. Het duurde lang, heel lang voordat uiteindelijk het verlossende akkoord erdoor was. Zelfs zo lang dat Bart niet kon meerijden in de 1e vrije training.

Vlak voor dat de vrije training zou aanvangen, begon het te regenen. De verwachting was dat dit de enige bui van de dag zou zijn. De tijden die gereden werden waren dus niet repressief en het gemis voor Bart door het niet meerijden was dus minimaal. Halverwege de training kwam het verlossende woord. Bart kon meerijden maar moest wel 10 kg extra gewicht aanbrengen in de auto. Gelukkig konden we dit bij de buren lenen en na een extra keuring en een zegel van de organisatie was Bart er ook klaar voor.

Kwalificatie:

Voor Bart zou de kwalificatie een spannende zijn. Na het debacle in Assen is de hele auto uit elkaar geweest. Spannend dus of alles naar behoren en tevredenheid zou werken. Helaas bleek dit niet het geval, de remmen deden niet wat zou moeten en blokkeerde eigenlijk elke keer. Niet echt lekker voor het vertrouwen en dat uiteindelijk een 30e plaats zijn deel was, was voor niemand vreemd. Werk aan de winkel dus.

Ook voor Johan was het de vraag of het lek boven was. Waar de vorige races bleek dat het vermogen van de auto er niet uit kwam, was de hoop dat enkele aanpassingen het verschil zouden maken. Jammer genoeg was ook dit niet het geval. De tijd viel niet per se tegen, maar de 25e plek was niet wat verwacht was.

Marc en Sander waren direct vanaf het begin van de sessie bovenin de tijdenlijst te vinden. Sander kon deze redelijk volhouden en eindigde op p9, Marc zakte nog iets terug en wist uiteindelijk een 16e plek overall te pakken. Beide hadden een goed gevoel over gehouden aan de kwalificatie en gingen met vertrouwen de wedstrijd is.

Race 1:

Startplek: Sander P9, Marc p16, Johan p25, Bart p30

Voor Sander begon de race erg goed. Bij de start kwam hij goed weg en pakte in de Tarzanbocht al een positie. Tijdens de race wist hij nog een aantal plekken te pakken. Met spannende gevechten en een touche wist Sander uiteindelijk op een 4e plaats te finishen. Supergoed. Marc die vanaf p16 vertrok, had ook een goede start en pakte na de Tarzanbocht al twee plekken. Gedurende de race lukte het hem nog een plek te pakken en kwam als 9e over de finish. Omdat hij tijdens de race een duw had uitgedeeld werd hij met 20 seconde gestraft en werd deze 9e plek een 13e helaas. Bart en Johan hadden beide een superstart. Na de Tarzanbocht lagen ze al 20 en 21, m.n. Voor Bart een wereldstart. Helaas kon Johan deze jump in plaatsen niet vasthouden. Hij reed een lastige race en kwam uiteindelijk binnen op de plaats waar hij vertrok, p25. Bart had ondanks de problemen met zijn remmen een geweldige race. Als snel was hij opgerukt naar p20, wist elke ronde snellere tijden te rijden en zo verder langzaam verder naar voren te kruipen, onderweg werd hij nog omgetikt bij het aanremmen van de Audi S. Ondanks die tik lag Bart vlak voor het einde van de race zelfs op p16. Helaas werd hij bij het aanremmen van de Tarzanbocht om getikt door een te enthousiaste deelnemer die bij het aanremmen de controle over zijn auto verloor. Bart schoof hierdoor overdwars de tarzanbocht in maar kon de controle over de auto goed behouden. Helaas moest Bart hierdoor uiteindelijk genoegen nemen met p19. Maar komend vanaf p30 was dit een heel goede prestatie.

Na de race was er voldoende te bespreken en ook deze keer kon dit weer samen met de aanwezige gasten onder het genot van een lekker stukje vlees van de BBQ en mooi aangekleed met heerlijke salades. Er werd volop genoten mede doordat ook het weer top was.

Race 2:

Startplek: Sander P4, Marc p13, Bart p19, Johan p25

Voor Marc was de race een korte. Bij de start kwam hij super weg en kon buitenom 5 of 6 auto’s inhalen. De plaatsen die hij moest inleveren voor de straf had hij weer goed gemaakt. Bij deze actie had het ook anders kunnen aflopen want bij het aanremmen schoof hij bijna de grindbak in omdat zijn remmen niet normaal reageerde. Gelukkig kon hij de auto in het spoor houden. Helaas werd het probleem met de remmen steeds erger. Aansluiten en inhalen zat er niet meer bij. Sterker nog na 6 rondjes werd het zo slecht dat Marc uit eigen veiligheid besloot te stoppen en de auto in de pits te parkeren. Hier bleek een volledige remvoering weg te zijn. Balen, maar gelukkig te verhelpen voor de volgende race. Sander zijn race was minder spannend, hij startte als 4e en haalde de finish als 5e nadat hij leuke gevechten heeft gehad om plek 4,5,6 en 7. Uiteindelijk was p5 gewoon p4 in zijn klasse. Johan startte weer goed, zijn handelsmerk. Wist 4 plekken goed te maken maar kon deze gedurende de race niet vasthouden. Met duwen en trekken best een leuke race met een p23 als resultaat. Bart had een superrace totdat een motorstoring roet in het eten gooide. Met een goede start en een mooie opmars reed Bart vlak voor het einde van de race op een 13e plaats. Helaas verloor hij veel door de storing en werd dit uiteindelijk p19 waar hij was gestart. Helaas, balen en weer werk aan de winkel om te zorgen dat race 3 alles weer in orde is.

Race 3:

Startplek: Sander P5, Bart p19, Johan p23, Marc p37

Race 3 was er een om door een ringetje te halen voor Marc. Met een startplek op p37 zag het er kansloos uit. Door zijn uitvalbeurt in race 2 moest hij als laatste van start. Het zou zeker zijn dat Marc zijn goede klassering in het algemeen klassement zou verliezen. Met een stevige peptalk en een dosis goede moed veranderde dit echter in een onverwacht succes. Marc kwam goed weg bij de start en kon in de eerste bochtencombinaties een mooi aantal plaatsen goedmaken. Gaande de race bleek dat Marc rondetijden kon rijden waar niemand om hem heen aan kon tippen. Langzaam maar verstandig schoof hij op door het veld. Vanaf het dak van het pitcomplex prachtig om te zien. Bijna elke ronde was het raak. Groot was dan ook de blijdschap toen Marc over de finish kwam. Van p37 naar p15 een heldenrace!! Deze plaats betekende een 7e plaats in zijn klasse en dus was de schade maximaal beperkt! Ook Sander had een lekkere race gereden. Hij had weliswaar weer in niemandsland gereden, maar op de 4e plek!

Ook Johan en Bart kende een goede afsluiter van de dag. Waar Johan startte op p23 wist hij met mooie acties, en “Wheel to Wheel racing” tot p19 te komen. Hij had een lekkere race gereden. Een ingenieuze ingeving van Hans en een aanpassing aan zijn auto had er voor gezorgd dat de motor beter liep. Dit heeft echt verschil gemaakt en het vermogen dat in eerdere races ontbrak kwam er nu wel uit. Nog niet helemaal maar het maakt duidelijk verschil. Dit betekende dat hij het gevecht aan kon en hierdoor ook gevechten kon winnen. Deze p19 betekende een p8 in de Challenge klasse en dat is maar 1 plek achter Marc. Positief resultaat dus en dat geeft de burger moet. Want nu weten we in ieder geval waar we het verschil moeten zoeken om er voor de volgende race gewoon te staan! Bart reed ook een puike race, bij de start verloor Bart 3 plaatsen maar in de eerste ronde wist hij 2 auto’s te passeren en ook in de 2e ronde wist hij weer 2 deelnemers in te halen. Daarna kwam hij in een groepje waar lekker gevochten werd. Met de steeds slechter wordende remmen bleek het helaas onmogelijk om deze plaats vast te houden. Uiteindelijk finishte hij op p18 vlak voor zijn vader. Falende remmen waren een rode draad door de dag van Bart en Later bleek ook het wiellager veel speling te hebben. Dus uiteindelijk een heel knappe prestatie dat hij zover gekomen was.

Het resultaat van de dag voor NOSRacing was zeker niet slecht. Iedereen stond weer op het podium en kon zodoende weer een trofee in de prijzenkast bijzetten.

Rookie klasse:

Bart Nolte P8

Challenge klasse:

Sander van der Stroom                 P4

Marc Rietkerk                                  P8 (na correctie)

Johan Nolte                                      p7 (na correctie)

 

Na een mooie dag racen samen op de foto. Het was een erg gezellige dag, iedereen bedankt voor vandaag! Voor nu inpakken, opruimen en op naar de volgende race, zaterdag 23 september op het circuit van Zandvoort

post

5 juli Race 3 op het TT Circuit van Assen

Een race op een doordeweekse dag op het TT Circuit van Assen, altijd goed voor het nodige spektakel. Een baan waar weinig gereden word, voor en een of de ander zelfs jaren geleden. Kortom spannend, een relatief onbekende baan en weer een vol veld met rijders. Waar de afstand voor sommige te veel was, bleken toch 41 rijders de weg naar Assen gevonden te hebben.

Vrije training:

Na een nacht geïmproviseerd slapen, begon de dag uitgeslapen. Waar normaal altijd vroeg vertrokken wordt op de race dag, kon nu rustig genoten worden van een ontbijtje alvorens om 9 uur te starten met de eerste vrije training. Zoals gezegd voor iedereen nieuw en het hele veld stond te popelen om de baan op te gaan. Voor Bart en Sander was het zelfs de eerste keer dat zij hier zelf zou rijden. Sander had al wel de nodige kilometers gemaakt in de simulator om toch een beetje gevoel te hebben met de baan. Na de training stonden Mark en Sander er goed bij. Met respectievelijk p8 en p12. Johan had net als in Zandvoort problemen met het vermogen van zijn auto en kreeg de snelheid er niet echt lekker in, p22. Voor Bart gold dus dat het de eerste keer op deze baan was, een p30 was zijn deel. Niks om je zorgen over te maken, ruimte voor progressie dus! Met het optellen van de beste sectortijden was er voor Marc, Sander en Johan nog ongeveer een 0,5 tot 0,8 te winnen tot de tijd die ze uiteindelijk gereden hadden. Bart kon hier nog 1,8 seconde winnen en dus ook de grootste stappen maken.

 

Tijdtraining:

Dat Bart grote stappen zou maken, was te verwachten. Voor het eerst op dit circuit was het een kwestie van tijd dat hij in zijn ritme zou komen. Waar hij in de training nog op p30 stond wist hij zich in de tijdtraining als 24e te kwalificeren. Daarbij was opmerkelijk dat Bart zijn snelste ronde van de vrije training verbeterde met 3,4 seconde, TOP! Waar Johan net als in Zandvoort problemen had om mee te komen met het veld wist Johan in ieder geval de beste sectortijden van de training aan elkaar te knopen en zijn daar maximaal snelste ronde neer te zetten. Helaas kwam hij daar niet verder mee als een p30. Vreemd dat het niet wil lukken. Auto’s om hem heen trekken gewoon bij hem weg op het rechte stuk terwijl vol gas, vol gas is. Frustrerend! Tijdens het brainstormen werd verondersteld dat het mogelijk aan de katalysator zou kunnen liggen. Voor de race zou deze vervangen worden. Marc was in de vrije training de snelste van het koppel, in de tijdtraining wist Sander hem weer de loef af te steken. Met een 2.14,9 (iets langzamer als zijn perfecte sectortijden) kwam hij tot een p14. Het lukte Sander ook om zijn snelste sectoren aan elkaar te rijgen en zelfs meer, met een 2.14.3 kwam hij tot een mooie p11. In vergelijking tot de races op het circuit van Zandvoort zat iedereen een beetje daar waar hij “hoort” op naar 2 spannende races!

 

Tussen de kwalificatie en de race wordt er druk gesproken over het gebrek aan “doortrekken” van de auto van Johan. Zoals eerder besproken werd de katalysator van Johan vervangen in de hoop dat dit het verschil zou maken. Tegelijk werd er genoten van een heerlijke BBQ, dit blijft altijd een lekker moment. Met een broodje shoarma, kipsateetje, worstje, hamburger en lekkere salade weer top voor elkaar.

Race 1:

Startplek: Sander p11, Marc p14, Bart p24 en Johan p30

Dat aan het reactievermogen van Johan en Bart niks mankeert is bij de start direct duidelijk. Beide kiezen de goede lijnen en winnen enorm veel plekken. Na het eerste rondje komen Bart en Johan door op respectievelijk p16 en p21. Ook Marc weten bij de start goed van zijn plek te komen en hij kan een aantal plekken goedmaken. Sander verschakelde zich helaas bij de start. Omdat het te lang duurde voordat hij in de juiste versnelling zat, verloor hij een aantal plekken tot achter Marc. Sander kwam echter snel in een lekker ritme en na een ronde of 4 haalde hij Marc weer in. Hij weer voorin het veld het tempo goed te volgen en op p9 aansluiting te vinden bij de kop. Na een aantal mooie gevechten finisht uiteindelijk op een fantastische p6. Vlak achter Sander eindigt Marc op p10. Na de topstart die Bart naar p16 bracht lukte het niet om deze plaats vast te houden langzaam aan verloor Bart plekken maar wist uiteindelijk toch op p19 te eindigen. Met een 2.16.1 had hij ook weer zijn tijd verbeterd, goed bezig dus. Voor Johan gold eigenlijk hetzelfde, de goede start naar p19 wist hij niet vast te houden en ook Johan verloor een aantal plekken. Duidelijk is dat op topsnelheid verloren word. Met een p23 niet tevreden, maar toch wel 7 plekken gewonnen! De tijdsverbeteringen was minimaal en je zou dus kunnen zeggen de het vervangen van de katalysator verschil niet maakt. Op zoek dus naar een andere oorzaak, wat overigens nu op het circuit niet opgelost zal worden. Dus volle bak naar race 2 en kijken of de schade beperkt kan worden.

Race 2:

Startplek: Sander p6, Marc p10, Bart p19 en Johan p23

De start van de race was op zich voor iedereen prima, Marc verloor een plek, Sander kon zijn plek behouden en Bart en Johan konden net als in race 1 een aantal plekken winnen. De eerste 3 rondes van de wedstrijd waren spannend om te volgen. Iedereen zat in gevecht, tot het noodlot toesloeg voor Bart. In een stevig gevecht met auto 72 van Boerkamp kreeg Bart uiteindelijk bij het verlaten van “Ossebroeken” een duw op de achterkant. Normaal gesproken geen probleem, maar in deze bleef auto 72 doorduwen met als resultaat dat Bart bij het in gaan van “Strubben” op zijn dak belandde. Zwaar balen, einde race en een hoop schrik voor iedereen. Bart kon zelfstandig uit de auto kruipen en werd opgevangen door de Marshalls die snel ter plekke waren. Een ritje met de medical car bracht hem naar het medical centre waar hij helemaal nagekeken werd. Met de schrik in zijn lijf, maar zonder ernstige blessures kwam Bart enige tijd later terug in de box. Deze situatie veroorzaakte overigens een “code 60” Nadat de auto van Bart was weggesleept werd de wedstrijd weer vrij gegeven. 3 rondes lang moet een snelheid van 60km per uur gereden worden. De een of de ander interpreteerde dit vrijelijk. Waar bij de een het gat kleiner werd, groeide het gat bij de ander. De auto voor Marc hield zich strikt aan de 60 met als resultaat dat de aansluiting die er vooraf wel was, weg was. Ook verloor Marc een aantal plekken omdat hij niet goed wegkwam. Gedreven om toch nog een aantal plekken goed te ma

ken, maakte Marc in de laatste ronde nog een dure fout. Een mislukte inhaalpoging kostte hem een paar plekken en hij eindigde uiteindelijk op p15. Waar Marc niet goed weg kwam bij de herstart, profiteerde Johan optimaal. Ondanks dat hij even had getwijfeld om Bart te gaan helpen en toch behoorlijk geschrokken was dat hij Bart op z’n dak zag liggen, was hij bij de herstart heel attent. Binnen een paar bochten lag hij op p16. Ook Johan kreeg het aan de stok met auto 72, gelukkig op 4 wielen, maar wel met een behoorlijke schade aan de auto. Zo snel als hij p16 had veroverd, zo snel was hij hem ook weer kwijt. Bij het verlaten van “Strubben” zat Johan in een treintje van auto’s, bij het insturen van de “Ruskenhoek” had een andere deelnemer een stapel banden getoucheerd. Deze bandestapel kwam midden op de weg te staan. De auto’s voor Johan konden deze ontwijken, maar helaas kon Johan deze niet meer ontwijken. Hierdoor spinde hij en verloor hij 14! plaatsen. Dit had grote gevolgen voor het vervolg van zijn race. Het gat naar voren was groot waardoor aanvallen niet meer mogelijk was. Met een auto die niet meer helemaal deed wat hij wilde kon hij alleen nog met hand en tand verdedigen. Resultaat p30, gauw vergeten. Voor Sander verloopt race 2 eigenlijk saai. Hij start, weet zijn plaats te behouden en finished op de plek waar hij vertrok. Hij kon niet aanvallen naar voren en werd niet aangevallen van achter. P6 een topresultaat.

Na de race werd er nog veel gesproken over wat er allemaal gebeurd was………..

Prijsuitreiking:

Natuurlijk eindigde de dag zoals altijd met de prijsuitreiking. Huub had ook nu weer even aandacht voor racen op en over het randje. Racen is en blijft leuk als we het op het randje blijven doen. Met wederzijds respect en niet over het randje! Dankzij deze tegenvaller stond Bart deze keer niet op het podium. Door het niet finishen eindigde hij op p18. Bij afwezigheid van anderen mocht hij wel de prijs van p10 meenemen bij de “Rookies”

 

 

 

Voor de “Challenge” klasse stond NOSRacing er weer goed op. Met Sander op p4, Marc op p7 en Johan op p11, maar met de prijs van p10.

Het was een mooie race dag. Met ups en downs maar dat mag de pret niet drukken. Nu alles inpakken en herstellen voor de volgende race op vrijdag 4 augustus a.s. iedereen bedankt voor de steun en support en tot dan!